اسپرسو و قهوه چه تفاوتی با هم دارند؟

اسپرسو و قهوه چه تفاوتی با هم دارند؟

اسپرسو و قهوه چیزهای متفاوتی نیستند. اسپرسو نوعی قهوه است. به طور خاص، این روشی برای دم کردن آن است که از فشار بالای آب داغ و پودر قهوه برای تهیه یک شات کوچک و غلیظ استفاده می‌شود. در حالی که دانه های تیره برشته شده از نظر تاریخی در ایتالیا، جایی که اسپرسو اختراع شد، محبوبیت بیشتری داشته است، از هر نوع دانه قهوه با هر مبدا و در هر سطح برشته می‌توان برای تهیه اسپرسو استفاده کرد.

یکی از ویژگی های بارز اسپرسو، جدای از طعم غلیظ آن، لایه رویی کف به نام کرم است که محصول جانبی فرآیند استخراج با فشار بالا است. این نوشیدنی را می‌توان با شیر (یا آب اضافی) ترکیب کرد تا دیگر نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو مانند ماکیاتو، کورتادو تهیه شود.کاپوچینو، لاته، فلت وایت، ماروچینو، آمریکایی و غیره.

آیا دانه های اسپرسو و قهوه یکسان هستند؟ 

بله! بیشتر دانه های قهوه، روبوستا یا عربیکا هستند. این برای هر نوع نوشیدنی قهوه ای که تولید می‌کنید صادق است – از جمله اسپرسو. دانه اسپرسو به سادگی یک دانه قهوه است که بیشتر برشته شده، آسیاب می‌شود و در دستگاه اسپرسوساز دم می‌شود.

 

اسپرسو چیست؟ 

اسپرسو یک شات قهوه غلیظ است که با فشار زیاد آب بسیار داغ از طریق پودر قهوه تهیه می‌شود. تعریف اسپرسو دو تفاوت عمده بین اسپرسو و قهوه را نشان می‌دهد: فرآیند دم کردن و آسیاب کردن. اسپرسو با فشار و سرعت بسیار بالا با فشار دادن آب داغ از میان پودر قهوه دم می‌شود. به همین دلیل برای تهیه اسپرسو به دستگاه خاصی نیاز است. دستگاه های اسپرسو برای اولین بار توسط ایتالیایی ها در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد.

در مقایسه، دم کردن قهوه روش بسیار ساده تری است. از نظر فنی، تنها چیزی که نیاز دارید مقداری آب و پودر قهوه است. با این حال، نوآوری‌های عمده‌ای نیز وجود داشته است.

برخی از مردم این نوشیدنی را به عنوان خالص ترین قهوه می‌دانند، در حالی که برخی دیگر قهوه های دیگر را به دلیل کیفیت ملایم تر و نوشیدن آسان تر ترجیح می‌دهند.

 

تفاوت اسپرسو و قهوه

درجه روست

دانه‌های اسپرسو طولانی‌تر و تیره‌تر از دانه‌هایی که برای قهوه قطره‌ای استفاده می‌شوند، برشته می‌شوند. رست های روشن، متوسط ​​و تیره معمولا برای قهوه قطره‌ای استفاده می‌شوند و برای مدت طولانی تری برشته می‌شود، بنابراین طعم برشته و عمیق تری دارد. دانه‌های قهوه همچنین برای مدت طولانی تری برشته شده، بنابراین مقدار زیادی اسیدیته را از بین می‌برد و در عین حال چربی بیشتری را آزاد می‌کند. این باعث ایجاد احساس سنگینی بیشتر در دهان می‌شود.

به طور کلی، اگر کیسه‌ای از دانه‌های قهوه را مشاهده کردید که روی آن عبارت «اسپرسو» نوشته شده است، اعلام می‌کند که دانه‌ها را تا نقطه  رست تیره اسپرسو برشته کرده‌اند.

آسیاب کردن

آسیاب اسپرسو معمولا بسیار ریزتر از سایر انواع آسیاب قهوه است. این به این دلیل است که فرآیند تهیه اسپرسو نیاز به فشار دادن آب گرم دارد. پودر قهوه باید مانند بافت ماسه بسیار ریز باشد، زیرا آب برای مدت زمان کوتاه تری با آنها تماس پیدا می‌کند.

 

دم کردن

برای فنجان قهوه معمولی خود می‌توانید از فرنچ پرس، پرکولاتور و روش های دیگر استفاده کنید. اگرچه اسپرسو به نوع خاصی از فرآیند دم کردن نیاز دارد. این کار به یک دستگاه اسپرسوساز نیاز دارد و منجر به یک یا دو شات اسپرسو غلیظ می‌شود. اسپرسو اصیل را نمی‌توان با کمک یک قهوه جوش معمولی درست کرد. به فشار بخار بالایی نیاز دارد تا فرآیند استخراج واقعا جادویی خود را انجام دهد.

طعم

از آنجایی که اسپرسو با قهوه برشته، آسیاب و روش تهیه متفاوت است، در مقایسه با قهوه قطره ای طعم منحصر به فردی دارد. معمولا طعمی پررنگ تر و کمتر اسیدی دارد و ظاهری گرد و پر بدن دارد. طعم آن “قوی تر” است، به این معنی که طعم غنی قهوه دارد. فرآیند تفت دادن به خصوص روغن های بیشتری را در دانه قهوه به ارمغان می‌آورد، بنابراین اغلب احساس سنگین تری دارد.

 

آیا اسپرسو کافئین بیشتری دارد؟ 

این در واقع یک افسانه است که اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به قهوه قطره ای دارد. در واقع خلاف این موضوع صحت دارد! متوسط ​​یک فنجان قهوه قطره ای کافئین کمی بیشتر از اسپرسو دارد. به این دلیل که دانه‌های اسپرسو برای مدت طولانی‌تری نسبت به دانه‌های برشته سبک یا متوسط ​​برشته می‌شوند، بنابراین مقدار زیادی کافئین در طول این فرآیند سوزانده می‌شود.

با این حال، اسپرسو دارای غلظت بالایی از کافئین در هر شات است. اساسا، یک شات اسپرسو دارای محتوای کافئین مشابه یک فنجان قهوه قطره ای (8 تا 10 اونس) است. اگر بخواهید 8 اونس اسپرسو بنوشید، مقدار زیادی از کافئین روزانه تان را زیاد می‌کنید.

پس فرق اسپرسو و قهوه چیست؟

همه اسپرسوها قهوه هستند، اما همه قهوه ها اسپرسو نیستند و مزیت اصلی برای ما نوشیدنی‌ها این است که قهوه را می‌توان با یا بدون اسپرسو درست کرد. اکثر قهوه های تخصصی – لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و غیره – با استفاده از اسپرسو به عنوان پایه نوشیدنی تهیه می شوند.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید