تاریخ انقضای قهوه چقدر است؟ و نحوه نگه‌داری آن

تاریخ انقضای قهوه چقدر است؟ و نحوه نگه‌داری آن

قهوه دومین نوشیدنی پرمصرف بدون دلیل موجه نیست. یک فنجان قهوه در زمان مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا برای یک روز کاری سخت آماده شوید. اما بیشتر مردم قهوه را فقط برای تقویت آن نمی نوشند و طعم آن نیز بسیار مهم است. متأسفانه، بسیاری از مردم معمولا از این که می‌بینند دانه های قهوه ای که فقط یک هفته قبل خریده بودند کیفیت خود را از دست داده است ممکن است فکر کنند قهوه تاریخ انقضای کمی دارد. این مساله به ندرت رخ داده و به دلیل کیفیت پایین نبوده، بلکه به دلیل روش های ذخیره سازی ضعیف است. خوشبختانه با نگهداری مناسب می‌توانید عمر دانه‌های خود را چندین ماه افزایش دهید.

قهوه چه مدت تازه می ماند؟

نگه داشتن دانه‌های قهوه در یک ظرف دربسته خوب می‌تواند به طولانی‌تر شدن طراوت آن‌ها برای مدت طولانی پس از انقضا کمک کند. با این حال، تازه نگه داشتن قهوه فقط به نحوه نگهداری آن نیست، بلکه به نحوه تهیه و بسته بندی قهوه نیز بستگی دارد.

همچنین مهم است که بدانید قهوه ای که خودتان آسیاب کرده‌اید مدت زمان کمتری نسبت به دانه های قهوه باقی می‌ماند. از آنجایی که سطح بیشتری در دانه قهوه وجود دارد و وسط دانه محافظت نمی‌شود، فرآیندهای شیمیایی طبیعی که مولکول های قهوه را تجزیه می‌کنند بسیار سریع‌تر در حرکت هستند. با این حال، با بسته بندی و تکنیک های پردازش مناسب، می‌توان این تفاوت را به حداقل رساند.

 

 

نگهداری و تاریخ انقضا قهوه

نگه داری قهوه

نحوه و مکان نگهداری قهوه مهم‌ترین نکته در افزایش ماندگاری قهوه آسیاب شده یا دانه های قهوه است. بهترین راه برای انجام این کار این است که دانه های قهوه خود را در یک ظرف دربسته در یک منطقه خنک و خشک در دمای اتاق یا کمتر از آن نگهداری کنید.

دانه‌های قهوه با نگهداری مناسب تا 9 ماه می‌توانند تازه بمانند، اگرچه کیفیت آن‌ها در این مدت به آرامی کاهش می‌یابد. پودر قهوه‌ای که در یک ظرف دربسته از هوا نگهداری می‌شوند می‌توانند تا چند ماه بیشتر دوام داشته باشند.

 

یخ زدن یا یخ زدن؟

سرد کردن یا منجمد کردن قهوه یک روش بسیار رایج برای مصرف کنندگان قهوه است. در حالی که انجماد قهوه می‌تواند عمر قهوه را افزایش دهد، طعم و عطر آن را نیز از بین می‌برد. جو سرد باعث تراکم آب در ظرف قهوه شده و این امر ساختار سلولی مولکول‌های قهوه را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود دانه‌ها یا پودر  طعم خود را از دست بدهند – ناگفته نماند که بوی بد فریزر را می‌گیرد.

اگر قهوه را مرتبا داخل و خارج از فریزر ببرید، نگهداری دانه های قهوه در فریزر حتی بدتر می‌شود، زیرا این باعث نوسانات دما شده که به قهوه آسیب می‌رساند و طعم آن را تخلیه می‌کند. به این دلایل، هرگز توصیه نمی‌کنیم دانه‌ها یا پودر قهوه را در فریزر یا یخچال نگهداری کنید.

پردازش و بسته بندی

برخی از بخش‌های تازه نگه داشتن قهوه از دست شما خارج است. روش‌هایی که شرکت‌های قهوه برای بسته‌بندی دانه‌های خود استفاده می‌کنند، بر عمر ماندگاری قهوه نیز تأثیر می‌گذارد.

شستشوی نیتروژن

برخی از تولیدکنندگان قهوه از روشی به نام شستشوی نیتروژن استفاده می‌کنند که در آن ابتدا دانه های قهوه تازه برشته شده بسته بندی می‌شوند، سپس گازهای موجود در بسته بندی با نیتروژن خارج می‌شوند که دانه ها را کهنه نمی‌کند.

از آنجایی که دانه‌های قهوه تا چند روز پس از برشته کردن، دی اکسید کربن را خارج می‌کنند، این بسته‌ها اغلب به یک دریچه یک طرفه مجهز هستند که اجازه می‌دهد این دی اکسید کربن بدون بازگشت اکسیژن به کیسه خارج شود. قهوه با نیتروژن می‌تواند بیش از نیم سال قبل از باز شدن تازه بماند.

 

آب بندی خلاء

یک روش بسیار رایج تر از شستشوی نیتروژن، آب بندی با خلاء است. این به سادگی فرآیند قرار دادن دانه های قهوه در یک ظرف در بسته با خلاء است. این کار اساسا همان هدفی را انجام می‌دهد که قهوه را در یک ظرف دربسته نگه می‌دارد، اگرچه تمام گازها ابتدا از بسته مکیده می‌شوند که به جای مقدار کمی از اکسیژن باقی مانده در یک ظرف دربسته، هیچ گاز دیگری باقی نمی‌ماند.

با این فرآیند، دانه‌های قهوه به مدت 1 تا 2 روز کنار گذاشته می‌شوند تا قبل از بسته‌بندی از گاز خارج شوند تا بسته‌بندی بترکد.

توجه به این نکته ضروری است که با هر دوی این روش ها، پس از باز شدن بسته بندی، دانه‌های قهوه به دلیل اکسیژن بلافاصله شروع به کهنه شدن می‌کنند. این ایده خوبی است که دانه‌های قهوه را درست زمانی که بسته را باز می‌کنید به یک ظرف دربسته منتقل کنید.

بسته بندی دستی

شرکت هایی که قهوه خود را با استفاده از روش های صنعتی بسته بندی می‌کنند، اغلب دارای فروشگاه های بزرگی از قهوه هستند که در سیستم منتظر بسته بندی هستند. این بدان معناست که قهوه در کمین بسته بندی نشسته است – در حالی که در معرض اکسیژن و کیفیت پایین قرار دارند.

شرکت های قهوه ای که بسته بندی های دستی را انجام می‌دهند معمولا دانه های کمتری در انتظار بسته بندی دارند و دانه ها سریع‌ بسته بندی می‌شوند.

روست روشن در مقابل تیره

برشته شدن قهوه نیز بر مدت زمان ماندگاری آن تأثیر می‌گذارد. بخشی از یک برشته تیره تر این است که در معرض دماهای بالاتر و برای مدت طولانی تری قرار می‌گیرد، که روغن و مولکول های طبیعی قهوه را کمتر به جا می‌گذارد. این به این معنی است که کمتر برای تخریب وجود دارد و سریع‌تر کهنه می‌شود. برشته شدن سبک تر مولکول های بیشتری برای تجزیه دارند و بنابراین قبل از کهنه شدن کمی بیشتر دوام می‌آورند.

 

دانه های قهوه در مقابل قهوه آسیاب شده

ماندگاری دانه های قهوه همیشه بیشتر از قهوه آسیاب شده است. این به این دلیل است که سطح بیشتری در پودر قهوه وجود دارد که به اکسیژن اجازه می‌دهد بر روی مولکول‌های قهوه به طور همزمان تأثیر بگذارد. مدت زمان ماندگاری دانه های قهوه و مدت زمان ماندگاری قهوه آسیاب شده هنوز به نگهداری و آماده سازی بستگی دارد، اما اگر قصد دارید قهوه خود را برای چند ماه نگه دارید، بهتر است آنها را کامل بسته نگه دارید.

دانه‌های قهوه در ظرف دربسته می‌تواند تا ۹ ماه دوام بیاورد، در حالی که پودر قهوه می‌توانند چندین ماه دوام بیاورند.

 

چگونه بفهمیم قهوه شما تازه است؟

چیزی به نام “مولکول قهوه” وجود ندارد. قهوه از هزاران ترکیب و مولکول تشکیل شده است. بنابراین خود قهوه در واقع بد نمی‌شود.

در عوض، بسیاری از مولکول های درون قهوه یا تبخیر و یا تجزیه می‌شوند. کربوهیدرات ها کهنه شده، لیپیدها پوسیده می‌شوند و ترکیبات آلی مانند روغن ها تبخیر می‌شوند.

خوشبختانه، ما انسان ها به یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص تازه بودن قهوه مجهز شده ایم: بینی ما. در حالی که زبان ما فقط می‌تواند 5 طعم (شیرین، ترش، تلخ، شور و اومامی) را از هم متمایز کند، بینی ما می‌تواند هزاران مولکول مختلف را تشخیص دهد. فقط با بوییدن دانه های قهوه، می‌توانید متوجه بد بودن آنها شوید. اگر بوی صافی داشته باشند، قهوه تازه است – به همین سادگی.

 

نگهداری و تاریخ انقضا قهوه

چگونه از قهوه خود بیشترین بهره را ببرید؟

تا حد امکان نزدیک به تاریخ بو دادن دم کنید

قهوه زمانی بهترین است که تازه باشد. اگرچه دانه های قهوه قبل از آماده شدن برای دم کردن به چند روز زمان نیاز دارند تا گازهای آن خارج شوند، کیفیت آنها بلافاصله پس از آن شروع به کاهش می‌کند. هر چه زودتر قهوه را دم کنید، بهتر است!

از یک ظرف دربسته استفاده کنید

همانطور که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، استفاده از یک ظرف دربسته بهترین راه برای تازه نگه داشتن قهوه است. اگرچه به خوبی قهوه مهر و موم شده با خلاء کار نمی‌کند، اما به آن نزدیک است.

 

اغلب ذخایر قهوه خود را دوباره پر کنید

به جای نگرانی در مورد مدت زمان ماندگاری قهوه ای که خریداری کرده اید، یک بار در ماه یا هر دو هفته یکبار قهوه خود را خریداری کنید، از این رو اطمینان حاصل می‌کنید که همیشه قهوه تازه می‌خورید.

 

ماندگاری دانه های قهوه چقدر است؟

اگر دانه های قهوه شما در معرض مقادیر غیرعادی رطوبت، دمای بالا و نور مستقیم خورشید قرار نگرفتند، دم کردن قهوه مدت ها پس از تاریخ انقضا بی‌خطر است و دانه ها همچنان حاوی کافئین هستند.

با این گفته، طعم و عطر به طور قابل توجهی با گذشت زمان به دلیل یک واکنش شیمیایی با اکسیژن، معروف به اکسیداسیون، کاهش می‌یابد. اکسیداسیون باعث می‌شود دانه های قهوه کهنه و در کل ناخوشایند شوند.

مدت ماندگاری دانه های قهوه در اینجا آمده است:

  • به طور کلی، دانه های قهوه برشته شده 2 تا 3 هفته پس از بو دادن ماندگاری دارند. اگر آنها را در یک محفظه مات بدون هوا با دریچه یک طرفه نگهداری کنید، می‌توانید مدت زمان تازه بودن آنها را به یک ماه افزایش دهید.
  • دانه‌های قهوه برشته‌ شده تیره با سرعت بیشتری اکسید می‌شوند، و در مقایسه با دانه‌های قهوه برشته‌شده روشن، سریع‌تر از بین می‌روند.اگر با دانه‌های قهوه مخصوص کمی برشته شده دم می‌کنید، می‌توانید تا 6 هفته پس از تاریخ برشته کردن قهوه با طعم خوب لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که آنها را به درستی نگه داری می کنید.
  • اگر در یک کیسه بسته بندی شده در خلاء مهر و موم شده باشد، عمر مفید قهوه کامل بو داده به 3 تا 5 ماه افزایش می‌یابد.
  • اگر دانه‌های قهوه را در کیسه‌های یک طرفه و بدون نیتروژن نگهداری کنید، تا ۱۲ ماه پس از تاریخ برشته شدن، تازه باقی می‌ماند.
  • با انجماد مناسب قهوه برشته شده، می‌توانید عمر مفید آن را تا 3 سال افزایش دهید.
  • در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن، فقط 15 دقیقه طول می‌کشد تا قهوه آسیاب شده بخش قابل توجهی از طعم خود را از دست بدهد. اگر در کیسه باز نشده نگهداری شود، قهوه برشته شده حدود 2 تا حداکثر 4 ماه ماندگاری دارد.
  • پس از باز کردن، اگر در بسته بندی اصلی خود نگهداری می شود، بهتر است قهوه آسیاب شده را ظرف یک هفته تمام کنید. پس از آن، کهنگی و طعم‌های ناخوشایند ترش ممکن است بر آن حاکم شود. با نگهداری قهوه آسیاب شده در یک ظرف دربسته می‌توانید طراوت آن را برای مدت بیشتری حفظ کنید.
اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید