قهوه عربیکا و روبوستا چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

قهوه عربیکا و روبوستا چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

آیا می‌دانید که قهوه در واقع بخشی از خانواده‌ای از گیاهان گلدار به نام Rubiaceae است؟ در این خانواده، بیش از پانصد جنس (گروه بیولوژیکی که یک خانواده به آن تقسیم شده‌اند) و حدود شش هزار گونه پیدا خواهید کرد. یکی از این دانه ها، قهوه است ( Coffea ). اگرچه گیاه شناسان همه گیاهان دانه دار در خانواده Rubiaceae را گیاهان قهوه می دانند، اما قهوه‌هایی که می‌نوشیم عمدتا در دو گونه قرار می گیرند:  Arabica و Canephora، همچنین به عنوان Robusta شناخته می‌شوند. این ما را به تفاوت بین دانه های عربیکا و روبوستا می‌رساند.

دانه های عربیکا در مقابل روبوستا

Arabica دارای دو نوع اصلی Typica و Bourbon است. در Canephora، ما انواع مختلفی به نام Robusta را می‌نوشیم. به همین دلیل است که اصطلاح Robusta به طور کلی برای کل انواع قهوه استفاده می‌شود. در واقع، دانه های قهوه به دو نوع اصلی تقسیم می شوند: Arabica و Robusta. تفاوت اصلی، علاوه بر گونه‌های مختلف از یک خانواده گیاهی یکسان، به طعم و ویژگی‌های قهوه واقعی برمی‌گردد.

 

یک خانواده، ویژگی های متفاوت

به خاطر داشته باشید که حتی یک نوع قهوه یا انواع مختلف می‌تواند از نظر کیفیت و طعم متفاوت باشد. غالبا شرایط غیرقابل پیش بینی و روشهای فرآیند، طعم متفاوتی را در فنجان ایجاد می‌کند. یک دانه قهوه که با موفقیت رشد می‌کند و وقتی در یک مکان نسبت به مکان دیگر باشد، مجموعه کاملا متمایزی از ویژگی‌ها را نشان می‌دهد.

 

تفاوت روبوستا و عربیکا

دانه قهوه عربیکا

با وجود کافئین کمتر از روبوستا، دانه‌های عربیکا اغلب از نظر طعم برتر هستند. Arabica تمایل به طعم نرم تر و شیرین تر، با نت های طعم دهنده شکلات و شکر دارد. آنها اغلب نشانه هایی از میوه یا انواع توت‌ها نیز دارند. از طرف دیگر، روبوستا طعم قوی تر، سخت تر و تلخ تر، با رنگ های دانه‌دار یا لاستیکی دارد.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی قهوه، بیش از 60 درصد از تولید قهوه در جهان از سوی پرورش دهندگان عربیکا تأمین می‌شود. این نوع دانه‌ای بود که داستان قهوه را در اتیوپی آغاز کرد و هنوز هم در ارتفاعات بالاتر بهترین رشد را دارد. گل‌های عربیکا از نظر بو تنها پس از چند سال ظاهر می‌شوند و میوه های بیضی شکل تولید می‌کنند که در داخل آن دو دانه مسطح وجود دارد که به دانه های قهوه معروف هستند.

درختچه عربیکا تا 15 فوت (5 متر) رشد کرده اما معمولا تا 6 فوت (2 متر) هرس می‌شود تا از نظر تجاری مقرون به صرفه‌تر باشد. Arabica دارای دو مجموعه کروموزوم است، بنابراین قادر به گرده افشانی خود است. این بدان معنی است که به طور کلی به عنوان یک گونه پایدار باقی می‌ماند زیرا احتمال گرده افشانی متقاطع کمتر است.

 

انواع عربیکا

از بین دو نوع رایج دانه‌های قهوه عربیکا، Typica اولین گونه ای بود که کشف شد. بنابراین به عنوان قهوه اصلی دنیای جدید در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک نوع کم محصول است که به دلیل کیفیت عالی آن ارزش زیادی دارد.

از طرف دیگر، انواع بوربن عربیکا اغلب به دلیل رایحه های پیچیده و متعادل خود دارای ارزش هستند و جهش ها و زیرگونه های با کیفیت بالا را ایجاد کرده‌اند. چند جهش طبیعی عربیکا به عنوان Caturra ،San Ramon و Pacas شناخته می‌شود.

همچنین تعدادی بوربون وجود دارد که متناسب با آب و هوا، محیط و ارتفاع منطقه تکثیر می‌شوند. یکی از این انواع ارزشمند کوه های آبی است که فقط در ارتفاعات شکوفا شده و نمونه های دیگر عبارتند از Mundo Novo و Your Bourbon.

 

تفاوت روبوستا و عربیکا

دانه قهوه ROBUSTA (CANEPHORA)

رایج ترین نوع Coffea Canephora، روبوستا بوده که علیرغم اینکه طعم آن کمتر تصفیه شده تلقی شده، به طور گسترده ای در مخلوط اسپرسو استفاده می‌شود، زیرا کرمای بهتری نسبت به عربیکا تولید می‌کند. سخت تر، مقاوم در برابر بیماری و همچنین عملکرد بهتری دارد. همچنین حاوی کافئین بیشتری است.

 

روبوستا، کافئین و اسیدهای کلروژنیک

تصور می‌شود که میزان کافئین تقویت شده روبوستا به همراه اسیدهای کلروژنیک آن (آنتی اکسیدان های طبیعی) در نتیجه مکانیسم خود محافظتی گیاه در دفع آفات و بیماری ها است. هنگامی که در سطوح پایین وجود دارد، اسیدهای کلروژنیک بخش مهمی از طعم قهوه محسوب می‌شوند. با این حال، Robusta حاوی سطوح بالاتری از این اسیدها است و محصولات اکسیداسیون تولید شده توسط آنها گاهی اوقات طعم های ناخواسته را معرفی می‌کند.

 

عربیکا در مقابل قهوه روبوستا

تعدادی زیرگونه از قهوه روبوستا وجود دارد که هر کدام مجموعه‌ای از ویژگی های منحصر به فرد را نشان می‌دهند. همین امر در مورد دانه های عربیکا نیز صادق است. برخی از انواع روبوستا در مقایسه با عربیکا مصونیت بیشتری در برابر بیماری ها و افزایش ظرفیت تولید نشان می‌دهند. روبوستا که در ارتفاعات پایین به خوبی رشد می‌کند، در مناطقی بوده که عربیکا توسط قارچ و سایر بیماری ها و آفات ویران می‌شود.

روبوستا یک گیاه قوی تر است، تقریبا دو برابر عربیکا و در رطوبت بالاتر به خوبی رشد می‌کند. پس از گلدهی، توت ها تقریبا یک سال طول می‌کشد تا رسیده شوند. روبوستا خود عقیم است، بنابراین گرده افشانی متقابل توسط باد، زنبورها و حشرات دیگر برای تکثیر گیاه ضروری است.

 

 5 تفاوت اصلی قهوه روبوستا و عربیکا

  • میزان کافئین دانه روبوستا بسیار بیشتر از دانه های عربیکا است، تقریبا دو برابر مقدار آن است.
  • دانه های عربیکا طعم ملایم تر و معطر تری دارند در حالی که دانه های روبوستا طعم قوی تر و خشن تری دارند، با طعم دانه مانند و طعم بادام زمینی.
  • هنگامی که دانه های قهوه برشته نمی‌شوند، دانه ها را می‌توان به راحتی از نظر تفاوت رنگ و شکل از هم جدا کرد، زیرا دانه های عربیکا دارای رنگ سبز تیره تر، مسطح و کشیده هستند، دانه های روبوستا شکل گرد واضح تری دارند.
  • رشد روبوستا در مزرعه آسان تر است، عملکرد بیشتری دارد و نسبت به حشرات حساسیت کمتری دارد. سطح بالای کافئین یک دفاع شیمیایی برای دانه قهوه است زیرا این مقدار در روبوستا برای حشرات سمی است. قهوه عربیکا همچنین در ارتفاع بالاتری (600-2000 متر) و در آب و هوای سردسیر نیمه گرمسیری کشت می‌شود در حالی که روبوستا را می‌توان در سطح دریا کشت کرد.
  • بیش از 70 درصد قهوه تولید شده در سراسر جهان عربیکا است. و اگرچه عربیکا به عنوان قهوه با کیفیت بالاتر شناخته می‌شود، اما مخلوط های روبوستا با کیفیت بالا نیز در بازار موجود است.
اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید