لاته در مقابل کاپوچینو؛ تفاوت اصلی چیست؟

لاته در مقابل کاپوچینو؛ تفاوت اصلی چیست؟

از تفاوت بین لاته و کاپوچینو مطمئن نیستید؟  شما تنها نیستید. زمانی که شروع به تهیه قهوه مخصوص خودم کردم متوجه شدم که این دو چقدر متفاوت هستند – و تجربه طعم منحصر به فردی که می‌توانند ارائه دهند.

لاته و کاپوچینو از دو ماده تشکیل می‌شوند: اسپرسو و شیر. یک کاپوچینو دارای قسمت های مساوی اسپرسو در قسمت اصلی، شیر بخارپز در وسط و کف شیر در بالای آن است. یک لاته به اندازه یک کاپوچینو اسپرسو دارد، اما دو برابر شیر بخارپز شده و فقط یک لایه نازک کف روی آن است.

بنابراین، اگر اینها اصول اولیه هستند، چگونه نوشیدنی های مختلف تهیه می‌کنید؟ نسبت قهوه به شیر چقدر است؟ آیا واقعا طعم آنها متفاوت است؟ بیایید دنیای غنی این دو نوشیدنی ویژه را بررسی کنیم.

 

cappuccino-vs-latte

لاته در مقابل کاپوچینو

باریستاها از طریق ترکیب ماهرانه‌ای از اسپرسو و شیر، نوشیدنی هایی با رنگ ها، بافت ها و طعم های کاملا متفاوت می‌سازند. لاته و کاپوچینو هر دو با یک یا دو شات اسپرسو به عنوان پایه شروع می‌شوند.

از آنجا، برای یک کاپوچینوی سنتی، باریستا شیر و رویه ضخیم کف شیر را لایه برداری می‌کند. کاپوچینوها به خاطر طعم کف‌دار و غنی‌شان شناخته می‌شوند – اسپرسو کاملا قوی است، اما کف آن بافتی نرم‌تر و مخملی به ارمغان می‌آورد.

باریستا برای یک لاته شیر بسیار بیشتری نسبت به کاپوچینو اضافه کرده و فقط یک لایه نازک فوم در بالای آن اضافه می‌کند. این مقدار کمی از فوم خود را به هنر پیچیده “لاته” که در چند دهه گذشته منفجر شده است، می‌رساند. لاته ها خامه تر و کمتر از کاپوچینو اسیدی هستند.

بیایید کمی عمیق تر به تاریخچه و فرمولاسیون منحصر به فرد این نوشیدنی های قهوه محبوب بپردازیم.

لاته چیست؟

“لاته” در زبان ایتالیایی به معنای “شیر” است. اصطلاح صحیح کافه لاته به معنای قهوه و شیر است. در حالی که قهوه با شیر در اروپا سابقه طولانی دارد، نسخه آمریکایی لاته در دهه 1980 در کافی شاپ های سیاتل، واشنگتن ظاهر شد.

لاته مدرن محبوب استارباکس بزرگتر از کاپوچینوی سنتی است و نسبت شیر ​​به قهوه بالاتری دارد. شیر اضافه شده به لاته بافت نرم و خامه‌تری می‌دهد.

برای تهیه لاته، یک باریستا موارد زیر را ترکیب می‌کند:

  • یک یا دو شات اسپرسو – حدود یک سوم فنجان
  • چند اونس شیر بخار پز – حدود دو سوم فنجان
  • یک لایه رویی از شیر کف کرده – یک لایه نازک تا لبه فنجان

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو یک نوشیدنی سنتی ایتالیایی است که قدمت آن به اوایل دهه 1900 باز می‌گردد. آنجلو موریوندو در سال 1884 دستگاه اسپرسوساز را در ایتالیا اختراع کرد. اندکی بعد، کلمه “کاپوچینو” رایج شد.

در کاپوچینو نسبت شیر ​​به قهوه بسیار کمتر از لاته است و طعم قوی و اسیدی قهوه به آن می‌دهد. کاپوچینو همچنین یک نوشیدنی کوچکتر است. اسپرسوسازهای آمریکایی کاپوچینویی را که تقریبا به اندازه یک لاته است، رایج کرده اند. با این حال، موارد ضروری باقی می‌مانند.

برای تهیه کاپوچینو ، یک باریستا موارد زیر را ترکیب می‌نماید:

  • یک شات یا دو شات اسپرسو
  • چند اونس شیر بخار پز
  • یک لایه ضخیم از فوم در بالا – تعادل یک به یک از فوم به مایع

 

Latte-Vs-Macchiato

شیر بخارپز در مقابل کف شیر؛ تفاوت چیست؟

هر باریستایی حرفه‌ای، می‌تواند هر دو نوع را درست کند.

  • شیر بخارپز در اصل شیری است که گرم شده تا وقتی در یک فنجان ترکیب می‌شود، اسپرسوی شما خنک نشود. باریستاها از یک نازل بخار و یک پیچر شیر استفاده می‌کنند. شما به سادگی مقدار شیری را که می‌خواهید به کاراف اضافه کنید، نوک نازل بخار را به خوبی داخل شیر قرار دهید و به آرامی اجازه دهید بخار به مایع وارد شود.
  • کف شیر، شیر گرم شده با حباب های هوا است. شما آن را با همان ابزار درست می‌کنید، اما بافت با تکنیک کمی متفاوت ظاهر می‌شود. برای ایجاد کف، شیر را داخل پیچر شیر می‌ریزیم و سپس نوک نازل بخار را درست در بالای شیر قرار می‌دهیم. نگه داشتن آن در نزدیکی بالا باعث می‌شود تا هوای بیشتری با بخار به داخل کشیده شود که در نهایت شروع به ایجاد کف می‌کند.

آیا لاته ضعیف تر از کاپوچینو است؟

در بحث “کاپوچینو در مقابل لاته”، برخی افراد ادعا می‌کنند که لاته ضعیف تر است. درست است که از آنجایی که لاته ها نسبت شیر ​​به اسپرسو بیشتری دارند، طعم خامه ای بیشتری نسبت به کاپوچینو خواهند داشت. کاپوچینوها تمایل دارند طعم تند و غنی قهوه را به حداکثر برسانند. با این حال، هر دو نوشیدنی از نظر فنی مقدار اسپرسو یکسانی دارند، بنابراین لاته در واقع «ضعیف‌تر» نیست.

آیا لاته و کاپوچینو شیرین هستند؟

به طور کلی، خیر. لاته و کاپوچینو هیچ شیرین کننده اضافه ای ندارند. با این حال، می‌توانید به نوشیدنی خود شیرین کننده، شربت یا طعم دهنده اضافه کند. برخی از جایگزین های شیر نیز شیرینی طبیعی دارند و انواع مختلف قهوه ممکن است نت های شیرین تری داشته باشند.

اگر در یک کافی‌شاپ سفارش می‌دهید، ممکن است بخواهید از باریستا بپرسید که آیا هر یک از جایگزین‌های شیر آنها شیرین شده است یا خیر. بسیاری از نوشیدنی های قهوه مانند موکای کافه دارای شیرین کننده هایی هستند.

 

cappuccino-vs-latte

لاته سالم تر است یا کاپوچینو؟

مانند هر چیز دیگری، پاسخ به این بستگی به این دارد که منظور شما از “سالم تر” چیست؟ به طور کلی، اگر به دنبال کالری کمتری هستید، ممکن است بخواهید کاپوچینو را انتخاب کنید زیرا شیر کمتری دارد.

با این حال، شیر حاوی مواد مغذی ، چربی‌ها و پروتئین‌های مفیدی است، بنابراین گهگاهی مقداری اضافه‌تر نیز مشکلی ندارد.

اگر عاشق قهوه هستید اما اهل شیر نیستید، می‌توانید لاته یا کاپوچینوی خود را با شیر جایگزین بخواهید.

جایگزین های محبوب عبارتند از:

  • شیر بادام
  • شیر نارگیل
  • شیر سویا
  • شیر جو دوسر

 

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید