آیا قهوه برای کبد مفید است؟

آیا قهوه برای کبد مفید است؟

برای نوش جان کردن در صبح و غلبه بر کسادی اواسط بعد از ظهر به دنبال قهوه می‌روید. معلوم شد دلیل خوبی دیگر برای اینکه قهوه را بخشی از برنامه روزانه خود کنید وجود دارد: سلامت کبد. دکتر Jamile Wakim-Fleming، متخصص کبد، می‌گوید: «ما شواهد زیادی داریم که قهوه برای کبد مفید  است.

چه ارتباطی بین قهوه و کبد شما وجود دارد؟ دکتر واکیم فلمینگ توضیح می دهد که علم چه می‌گوید.

قهوه و بیماری کبد چرب

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. این امر منجر به تحقیقات بسیاری از محققان در مورد اثرات سلامتی عادت جاوا شده است. به طور کلی، این مطالعات خبرهای خوبی برای سلامت کبد دارند.

دکتر واکیم فلمینگ می‌گوید: «قهوه به ویژه در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول های کبد تجمع یابد. این بیماری از هر 4 نفر در ایالات متحده 1 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر در افرادی که دارای وزن اضافی هستند یا دیابت یا کلسترول بالا دارند. با گذشت زمان، می تواند باعث سیروز یا زخم در کبد شود. این اسکار می‌تواند منجر به سرطان کبد یا نارسایی کبد شود.

اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زیاد این نوشیدنی را می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند.

به نظر می‌رسد این نوشیدنی محبوب از افرادی که قبلا مشکلات کبدی دارند محافظت می‌کند. شواهدی وجود دارد که قهوه برای افراد مبتلا به هپاتیت C مفید است، ویروسی که کبد را آلوده می‌کند و می‌تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود.

در افرادی که قبلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند، نوشیدن منظم قهوه احتمال ابتلا به سیروز را کاهش می‌دهد. و در میان افرادی که سیروز دارند، کسانی که قهوه بیشتری می‌نوشند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند.

 

آیا قهوه برای کبد مفید است؟

آیا قهوه بدون کافئین برای کبد مفید است؟

با عرض پوزش، شما باید به چیزهای با اکتان بالا برسید. بسیاری از اثرات مفید قهوه بر روی کبد ناشی از وزوز است. دکتر واکیم فلمینگ می‌گوید: «شما باید روزانه قهوه معمولی – نه بدون کافئین – مصرف کنید تا از مزایای کبد بهره مند شوید. چیزی ذاتی در مورد کافئین وجود دارد که برای کبد مفید است.

مواد مفید دیگری نیز وجود دارد. او می افزاید: «این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات است که همگی نقش مهمی در کاهش التهاب کبد دارند.

توصیه های قهوه برای سلامت کبد

چقدر باید بنوشید؟ در این صورت، کمتر، بیشتر نیست.

دکتر واکیم فلمینگ می‌گوید: «ما حداقل سه فنجان در روز برای کمک به جلوگیری از مشکلات کبدی توصیه می‌کنیم. و اگر هپاتیت یا بیماری کبد چرب دارید، حتی بیشتر از آن – به اندازه چهار، پنج یا حتی شش فنجان در روز – ممکن است مفید باشد.

با این حال، همه نمی‌توانند این مقدار قهوه را تحمل کنند. این می‌تواند باعث سردرد، مشکل در شروع خواب، اضطراب و عصبانیت در برخی افراد شود. دکتر واکیم فلمینگ تنها در صورتی پیشنهاد می‌کند که این مسیر را تحمل کنید.

اگر ضربان قلب نامنظم یا سایر مشکلات قلبی دارید، مصرف زیاد قهوه ممکن است خطرناک باشد. در صورت ابتلا به سرطان ریه ، قهوه نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

اگر می‌توانید بدون هیچ مشکلی بنوشید، از مصرف خامه و شکر صرف نظر کنید. از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب مشکلاتی مانند دیابت و چاقی دارند، به خصوص مهم است که چربی و شکر اضافی به قهوه خود اضافه نکنید. دکتر واکیم فلمینگ می‌گوید: «قهوه سیاه بهترین است. اگر نمی‌توانید آن را مصرف کنید، شکر را با شیرین کننده های مصنوعی عوض کنید. به جای خامه شیر بدون چربی یا شیر گیاهی اضافه کنید.

 

آیا قهوه برای کبد مفید است؟

چگونه کبدی سالم داشته باشیم

نوشیدن قهوه تنها یکی از راه های حفظ سلامت کبد است. دکتر واکیم فلمینگ می‌گوید واکسینه شدن در برابر ویروس های هپاتیت A و هپاتیت B که هر دو به کبد آسیب می رسانند نیز مهم است.

یک رژیم غذایی سالم نیز کلیدی است. کبد اولین عضوی است که غذاهایی را که می خوریم متابولیزه می‌کند. او می گوید: خوردن مقدار زیادی مواد قندی و چربی اشباع شده می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب شود. و البته نوشیدن زیاد الکل می‌تواند برای همیشه به کبد آسیب برساند و منجر به سیروز شود.

با این حال، قهوه معجزه گر نیست. این به طور کامل بیماری کبد را معکوس نمی کند یا آسیب ناشی از مصرف بیش از حد الکل را از بین نمی برد. اما این می تواند یک گام خوشمزه و رضایت بخش به سمت یک کبد شادتر باشد.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید