آیا قهوه به تمرکز شما کمک می‌کند؟

آیا قهوه به تمرکز شما کمک می‌کند؟

در این راهنمای مختصر، ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که “آیا قهوه به تمرکز شما کمک می‌کند؟”.  با تجزیه و تحلیل عمیق در مورد اینکه آیا قهوه به شما کمک می‌کند تمرکز کنید یا خیر؟ علاوه بر این، ما قصد داریم در مورد تأثیر کافئین بر عملکرد مغز و چگونگی کمک به بیدار ماندن قهوه صحبت کنیم.

بنابراین، بدون بحث زیاد، بیایید وارد بحث شویم و بیشتر در مورد آن بدانیم.

آیا قهوه به تمرکز شما کمک می‌کند؟

محتوای کافئین قهوه به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید. مطالعه ای که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، نشان داد افرادی که 200 میلی‌گرم قهوه مصرف کرده اند نسبت به افرادی که قهوه مصرف نکرده اند قدرت تمرکز و حافظه بهتری دارند. کافئین یک محرک است و عملکردهای بدن از جمله عملکرد مغز را با تحریک سیستم عصبی مرکزی تحریک می‌کند. علاوه بر این، قهوه حاوی دوپامین است که یک محرک مغز است و به شما کمک می‌کند تمرکز و هوشیاری داشته باشید.

کافئین ترشح کورتیزول و آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهد که منجر به افزایش ضربان قلب، ضربان تنفس و هوشیاری ذهنی می‌شود. علاوه بر این، با تحریک سیستم عصبی به تمرکز و بیدار ماندن کمک می‌کند.

 

آیا قهوه به تمرکز شما کمک می کند؟

کافئین چگونه بر مغز شما اثر می‌گذارد؟

کاری که کافئین انجام می‌دهد این است که به محض نوشیدن یک فنجان قهوه و کافئین راه خود را به جریان خون شما پیدا کرده، به مغز می‌رسد و به گیرنده های آدنوزین متصل می‌شود. اکنون وقتی کافئین با گیرنده های آدنوزین پیوند می‌یابد، آدنوزین گیرنده هایی را برای اتصال پیدا نمی‌کند، بنابراین نمی‌تواند عملکرد خود را انجام دهد.

حال این سوال مطرح می‌شود که “عملکرد آدنوزین چیست؟” و “چگونه مسدود کردن فعالیت آدنوزین با هوشیاری و توجه مرتبط است؟” آدنوزین انتقال دهنده عصبی است که چرخه خواب را تنظیم می‌کند و همچنین بر سطح هوشیاری و توجه تأثیر دارد. بنابراین کاری که آدنوزین انجام می‌دهد این است که به محض اینکه به گیرنده خود متصل می‌شود، این سیگنال را به مغز می‌فرستد که اکنون زمان خواب است.

اکنون در سناریویی که کافئین تمام گیرنده‌های آدنوزین را مسدود کرده است، آدنوزین نمی‌تواند عملکرد خود را انجام دهد، بنابراین شما متمرکز خواهید بود و بیدار می‌مانید.

آیا قهوه به بیدار ماندن کمک می‌کند؟

بله، قهوه به شما کمک می‌کند بیدار بمانید. کافئین موجود در این نوشیدنی با گیرنده های آدنوزین متصل می‌شود و آدنوزین را از انجام عملکرد خود باز می‌دارد. آدنوزین با ارسال سیگنال هایی به مغز شما باعث خواب آلودگی می‌شود. بنابراین وقتی آدنوزین نتواند با گیرنده خود متصل شود، نمی‌تواند عملکرد خود را انجام دهد، در نتیجه شما بیدار خواهید ماند.

 

آیا قهوه به تآیا قهوه به تمرکز شما کمک می کند؟مرکز شما کمک می کند؟

اثر کافئین چقدر طول می‌کشد؟

طبق آمار ارائه شده توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا، کافئین، ماده اصلی تشکیل دهنده قهوه، در حدود 5 ساعت در بدن یک فرد بالغ دارد. این بدان معناست که نیمی از کافئین و همچنین نیمی از اثر آن در 5 ساعت اول از بین می‌رود.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که رابطه مستقیمی بین مقدار قهوه ای که مصرف می‌کنید و مدت زمان ماندگاری آن وجود دارد. اگر دوز بالاتری از کافئین مصرف کنید، برای مدت طولانی در سیستم شما باقی می‌ماند و متعاقبا، اثر آن برای مدت طولانی تری باقی می‌ماند.

کافئین قهوه چقدر است؟

انواع مختلف قهوه از نظر محتوای کافئین متفاوت است. به عنوان مثال، یک فنجان قهوه 8 اونسی حاوی حدود 95-165 میلی گرم کافئین بسته به میزان قوی بودن آن است. از آنجایی که قهوه بدون کافئین قسمت اعظم کافئین خود را حذف می‌کند، بنابراین، تنها 2-5 میلی گرم کافئین در فنجان 8 اونسی دارد در حالی که 1 اونس اسپرسو تا حدودی 47-64 میلی گرم کافئین در آن وجود دارد.

نکته ای که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که هر چه دانه های قهوه برشته تر باشند، محتوای کافئین آن ها بیشتر می‌شود.

 

آیا قهوه به تمرکز شما کمک می کند؟

چقدر طول می‌کشد تا کافئین وارد بدن شود؟

کافئین موجود در قهوه خیلی سریع شروع به کار می‌کند زیرا می‌تواند به راحتی از لایه اپیتلیال پوشاننده دهان، گلو و معده عبور کند و به خون برسد. بنابراین حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا کافئین موجود در قهوه به اوج خود برسد و انرژی زیادی برای شما فراهم کند.

روزانه چقدر باید کافئین مصرف کنید؟

از آنجایی که مصرف بیش از حد قهوه یا چای می‌تواند مصرف کلی کافئین شما را افزایش دهد که می‌تواند باعث برخی مشکلات سلامتی مانند نفخ، گاز و غیره شود، بنابراین توصیه می‌شود مصرف روزانه کافئین خود را به 300 میلی گرم محدود کنید.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید