قهوه ترک چیست؟ و همه چیز درباره آن

قهوه ترک چیست؟ و همه چیز درباره آن

آیا قصد سفر به ترکیه را دارید و می‌خواهید درباره قهوه سنتی ترکیه بیشتر بدانید؟ یا شاید به تازگی برگشته‌اید و می‌خواهید برای خود یک فنجان از این نوشیدنی فوق‌العاده را در خانه آماده کنید.

قهوه ترک روشی برای تهیه قهوه است که منشا آن کشورهای خاورمیانه و اروپایی از جمله ترکیه، ایران و یونان است.

قهوه ترک یک روش دم کردن قهوه است. دانه های ریز آسیاب شده قهوه با آب در داخل یک cezve (ایبریک) مخلوط می‌شوند. روی شعله گاز، قهوه را به جوش می‌آورند و تا سه بار خنک می‌کنند تا کف ایجاد شود. سپس محتویات بدون فیلتر در یک فنجان دمیتاس خالی شده و قهوه شما آماده است که می‌توانید از آن لذت ببرید.

برای بسیاری، قهوه ترک در هاله ای از رمز و راز است. در اینجا، ما به این آماده‌سازی دم کردن تاریخی می‌پردازیم تا بتوانید خودتان آن را امتحان کنید.

قهوه ترک روشی برای آماده سازی است که در سراسر ترکیه و سایر کشورهای اطراف استفاده می‌شود. در ترکیه، به طور محلی به عنوان کاهوه یا تورک کاهوسی شناخته شده است.

 

قهوه ترک چیست؟

این یک نوع دانه قهوه نیست، بلکه یک روش آماده‌سازی برای دم کردن قهوه است. این یکی از اولین روش های ثبت شده برای تهیه قهوه است. فرآیند دم کردن قهوه به این روش جوشانده نامیده می‌شود. جوشانده عبارت است از حرارت دادن یا جوشاندن ماده ای در مایع.

قهوه ترک در cezve (تلفظ جهز وه) با استفاده از قهوه بسیار ریز آسیاب شده تهیه می‌شود. سیزو یک مخزن کوچک دسته بلند با لبه ریزش است. Cezves اغلب ibriks نیز گفته شده و این اصطلاحات در خارج از ترکیه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

قهوه در فنجان های بسیار کوچک با یک وعده معمولی حاوی حدود 60 میلی لیتر قهوه مایع سرو می‌شود. باید در چهار تا پنج جرعه مصرف شود و مقداری از قهوه نوشیده نشود تا رسوب آسیاب شده قهوه در ته آن مصرف نشود.

پودر آسیاب قهوه به ته فنجان فرو می‌رود و مایع باقی مانده مصرف می‌شود. بدون فیلتر ماندن قهوه منجر به غلظت کافئین بسیار بالاتری نسبت به سایر روش های تهیه شده و می‌توان آن را بدون شیرینی سرو کرد اما معمولا با مقادیر متوسط شکر آن را می‌نوشند. ادویه هل یکی دیگر از افزودنی های رایج قهوه ترک است.

قهوه ترک قوی‌تر از قهوه فیلتر معمولی است اما ضعیف تر از اسپرسو است.

  • نسبت دم کردن قهوه ترک حدود 10 گرم قهوه در هر 100 میلی لیتر آب است.
  • قهوه فیلتر حدود 6 گرم قهوه در هر 100 میلی لیتر آب مصرف می‌کند.
  • قهوه اسپرسو به ازای هر 100 میلی لیتر آب، 50 گرم قهوه مصرف می‌کند.

 

 

قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک چگونه تهیه می شود؟

ابتدا دانه های قهوه بسیار ریز آسیاب می‌شوند. آسیاب در واقع ریزتر از اسپرسو است و معمولا برای رسیدن به چنین اندازه ذرات ریز به آسیاب دستی نیاز دارد. تعداد کمی از آسیاب‌های برقی به دلیل انباشتگی و گرفتگی دستگاه قادر به آسیاب کردن قهوه ترک هستند.

قهوه ترک معمولا با افزودن قهوه آسیاب شده به یک سزوی خالی و سپس اضافه کردن آب با دمای اتاق تهیه می‌شود. سپس به طور معمول بیش از یک شعله گاز قرار داده و گرم تا جوش آید.

پس از گرم شدن و جوشاندن، لایه‌ای از کف را در بالای سزو تشکیل می‌شود. در این مرحله قهوه قبل از اینکه دوباره بجوشد کمی خنک شود تا کف بیشتری تشکیل شود. این کار را می‌توان تا سه بار با توجه به ترجیح مؤسسه یا مصرف کننده خانگی تکرار کرد.

پس از آماده شدن قهوه، تقریبا تمام محتویات قهوه بدون فیلتر در یک فنجان کوچک به نام demitasse خالی می‌شود.

قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک: عربیکا یا روبوستا؟

قهوه ترک بیشتر از 100% دانه های قهوه عربیکا تهیه می‌شود. این با یونان همسایه که در آن انواع دانه های قهوه روبوستای پایین‌تر را می‌نوشند متفاوت است.

مردم خود ترکیه، قهوه‌های برشته‌شده بسیار تیره را ترجیح می‌دهند در مقابل قهوه‌های سبک‌تر که مورد علاقه یونانیان است. متاسفانه قهوه برشته شده تیره به تلخی قهوه ترک می‌افزاید.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید