قهوه سرد چیست و همه چیز درباره آن

قهوه سرد چیست و همه چیز درباره آن

قهوه سرد یک نوشیدنی با قهوه است که سرد سرو می‌شود. این نوشیدنی با دم کردن قهوه به طور معمول (مانند موکاپات، فرنچ پرس و غیره) و سپس سرو آن روی یخ یا شیر سرد یا با دم کردن قهوه سرد تهیه شود. در دم کردن داغ، شیرین کننده ها و طعم دهنده ها ممکن است قبل از سرد شدن اضافه شوند، زیرا سریعتر حل می‌شوند.

قهوه سرد در مقابل قهوه گرم

در حالی که سرد دم قهوه سرد است، قطعا قهوه سرد نیست. یکی از دیگری “بهتر” نیست، اما آنها متفاوت ساخته شده اند و قطعا طعم های متفاوتی دارند. در اینجا به چیزی که شما باید بدانید اشاره می‌کنیم.

دم نوش سرد با استفاده از دمای اتاق یا آب سرد دم می‌شود و آب معمولا بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت تماس مستقیم با پودر قهوه دارد. پس از دم کشیدن قهوه، محصول نهایی یک کنسانتره قوی است که می‌توان آن را با آب مخلوط کرد تا دم نوش سرد تهیه شود (معمولا مخلوط 50:50 از کنسانتره قهوه با آب است، اما بستگی به میزان قوی بودن قهوه شما دارد). از آنجایی که در فرآیند دم کردن آب داغ وجود ندارد، دم نوش سرد به طور کلی اسیدیته کمتری دارد، بدن بیشتری دارد و طعم ملایم تری دارد.

زمانی که کافی‌شاپها برای اولین بار شروع به سرو قهوه سرد کردند، قهوه داغ را روی یخ ریختند. محصول نهایی بیش از حد رقیق شده بود، بنابراین بیشتر مردم از این فرآیند دور شده‌اند و شروع به ساختن یک دسته دوتایی (با استفاده از دوبرابر مقدار پودر قهوه در قهوه‌سازشان)، می‌کنند تا خنک شود و سپس روی یخ می‌ریزند. برای اینکه طعم دم نوش خود را قوی تر کنید، می‌توانید یک فنجان قهوه خنک بردارید و آن را در قالب یخ بریزید و آن را فریز کنید. روز بعد، قهوه داغ را روی تکه های یخ قهوه بریزید!

 

قهوه سرد چیست

قهوه سرد چیست؟

شما این روند قهوه سرد را در چند سال گذشته مشاهده کرده‌اید. با این حال، قیمت قهوه سرد تقریبا دو برابر قهوه گرم در کافی شاپ است. به هر حال چه چیزی قهوه سرد را اینقدر خاص می‌کند؟

خب، البته طعم کم‌تری هم دارد. برای انجام این کار، این قهوه سرد درجه بالاتر به یک روش اصلی یکپارچگی خود را حفظ می‌کند: قهوه در آب سرد (یا دمای اتاق) به جای آب داغ دم می‌شود.

دم کرده سرد با خیساندن قهوه آسیاب شده متوسط ​​تا درشت در آب با دمای اتاق به مدت 12 ساعت یا بیشتر و سپس فیلتر کردن برای یک فنجان تمیز بدون رسوب ایجاد می‌شود. برخلاف قهوه معمولی، قهوه سرد هرگز در معرض گرما قرار نمی‌گیرد. قهوه سرد به جای گرما از زمان برای استخراج روغن ها، قندها و کافئین قهوه استفاده می‌نماید.

این نوشیدنی برای کسانی است که از قبل برنامه ریزی می‌کنند. این یک فرآیند طولانی و تدریجی است که می‌تواند تا 24 ساعت طول بکشد که می‌تواند برای کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند مناسب باشد. اما این فرآیند می‌تواند طعم قهوه را صاف کند و تفاوت‌های ظریف قهوه یخزده شده مناسب را پشت سر بگذارد.

قهوه سرد مانند هر روش معمولی دم کردن قهوه داغ ایجاد می‌شود. با این تفاوت که قهوه داغ، خنک شده را به یخ اضافه می‌کنند.

کسانی که واقعا در تهیه قهوه یخی جدی هستند از روش ژاپنی استفاده می‌کنند: قهوه را روی قالب های یخ ریخته و فورا دم را خنک می‌کند. این روش با حفظ غنا، اسیدیته و عطر قهوه تازه و همزمان آماده شدن آن برای موج گرما، کار بسیار خوبی را انجام می‌دهد. در این روش می‌خواهید فقط حدود 10 درصد قهوه بیشتر استفاده کنید. خنک شدن آهسته (ریختن قطره به قطره روی یخ) بر خلاف ریختن یک دسته قهوه داغ روی مکعب ها که باعث رقیق شدن بیشتر می‌شود، حداقل رقیق بودت را تضمین می‌کند. بنابراین قهوه یخی که به درستی تهیه شده باشد نباید آبکی شود.

چرا قهوه سرد طعم بهتری نسبت به گرم دارد؟

5 مزیت چشمگیر قهوه سرد

قهوه سرد در سال های اخیر محبوبیت زیادی در بین قهوه خورها پیدا کرده است.

به جای استفاده از آب داغ برای از بین بردن طعم و کافئین دانه‌های قهوه، قهوه دم سرد به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب سرد خیسانده می‌شود. این روش باعث می‌شود نوشیدنی کمتر از قهوه داغ تلخ شود.

اگرچه اکثر تحقیقات در مورد فواید سلامتی قهوه از دم کردن گرم استفاده می‌کنند، تصور می‌شود دم‌کردن سرد اثرات مشابهی را ارائه می‌دهد.

در اینجا 5 مزیت چشمگیر قهوه سرد برای سلامتی آورده شده است.

1. افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم فرآیندی است که طی آن بدن شما از غذا برای تولید انرژی استفاده می‌کند. هر چه میزان متابولیسم شما بیشتر باشد، در زمان استراحت کالری بیشتری می‌سوزانید.

درست مانند قهوه داغ، قهوه دم سرد حاوی کافئین است که نشان داده شده است میزان متابولیسم در حالت استراحت را تا 11 درصد افزایش می‌دهد. کافئین با افزایش سرعت چربی سوزی بدن، میزان متابولیسم را نیز افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه بر روی 8 مرد، مصرف کافئین منجر به افزایش 13 درصدی کالری سوزی و همچنین افزایش 2 برابری در چربی سوزی شد – اثراتی بسیار بیشتر از آنچه پس از مصرف دارونما یا بتا بلوکر (داروهای فشار خون) تجربه کردند.

2. افزایش آرامش

کافئین موجود در قهوه سرد ممکن است وضعیت ذهنی شما را بهبود بخشد.

مصرف کافئین نشان داده شده به منظور افزایش روحیه، به ویژه در میان افراد محروم از خواب است. بررسی مطالعات روی بیش از 370000 نفر نشان داد که افرادی که قهوه می‌نوشیدند، میزان افسردگی کمتری داشتند. در واقع، به ازای هر فنجان قهوه مصرف شده در روز، خطر افسردگی 8 درصد کاهش می‌یابد.

برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای تقویت خلق و خو و عملکرد مغز در افراد مسن استفاده شود.

در مطالعه‌ای بر روی 12 بزرگسال 63 تا 74 ساله، مصرف 1.4 میلی‌گرم کافئین به ازای هر پوند (3 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) از وزن بدن، خلق و خو را تا 17 درصد بهبود بخشید. این مقدار کافئین معادل دو فنجان قهوه برای یک فرد متوسط ​​است.

کافئین همچنین توانایی آنها را در واکنش به جسمی که به سمت آنها حرکت می‌کند بهبود می‌بخشد، که نشان داده تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد.

3. کاهش ابتلا به بیماری قلبی

بیماری قلبی یک اصطلاح کلی برای چندین بیماری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر بگذارد، از جمله بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و سکته. این عامل شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است.

قهوه سرد حاوی ترکیباتی است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد، از جمله کافئین، ترکیبات فنلی، منیزیم، تریگونلین، کینیدها و لیگنان ها. اینها باعث افزایش حساسیت به انسولین، تثبیت قند خون و کاهش فشار خون می‌شوند. این نوشیدنی همچنین حاوی اسیدهای کلروژنیک (CGA) و دی ترپن ها است که به عنوان آنتی اکسیدان و عوامل ضد التهابی عمل می‌کنند.

نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه (15 تا 25 اونس یا 450 تا 750 میلی لیتر) در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 15 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش دهد.

4. کاهش ابتلا به دیابت 2

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که در آن سطح قند خون شما بسیار بالا است. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به بسیاری از عوارض سلامتی شود.

قهوه سرد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. در واقع، نوشیدن حداقل 4 تا 6 فنجان قهوه در روز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این فواید ممکن است تا حد زیادی به دلیل اسیدهای کلروژنیک باشد که آنتی اکسیدان های قوی در قهوه هستند.

قهوه سرد پپتیدهای روده را نیز تنظیم کند، این هورمون‌ها در سیستم گوارشی شما هستند که هضم را کنترل و کند می‌کنند و قند خون شما را ثابت نگه می‌دارند.

5. برای معده راحت تر از قهوه داغ است

بسیاری از مردم از قهوه اجتناب می‌کنند زیرا نوشیدنی اسیدی است که ممکن است رفلاکس اسید را تحریک کند.

رفلاکس اسید وضعیتی است که در آن اسید معده مکررا از معده به مری شما برمی‌گردد و باعث تحریک می‌شود. اسیدیته قهوه باعث بروز بیماری های دیگری مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل نیز می‌شود .

مقیاس pH میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول را از 0 تا 14 اندازه گیری می‌کند که 7 خنثی، اعداد پایین تر اسیدی تر و اعداد بالاتر قلیایی تر هستند. دم کرده سرد و قهوه داغ معمولا دارای سطوح اسیدی مشابهی هستند، حدود 5 تا 6 در مقیاس pH، هر چند این میزان می‌تواند بسته به دم نوش ها متفاوت باشد.

با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قهوه سرد کمتر اسیدی است، به این معنی که ممکن است معده شما را کمتر تحریک کند. دلیل دیگری که باعث می‌شود این نوشیدنی نسبت به قهوه داغ کمتر تحریک کننده باشد، محتوای پلی ساکاریدهای خام آن است.

این کربوهیدرات‌ها یا زنجیره‌ای از مولکول‌های قند، ایمنی سیستم گوارشی شما را تقویت می‌کنند. این ممکن است تحریک روده و اثرات آزاردهنده اسیدیته قهوه بر معده شما را کاهش دهد.

 

قهوه سرد چیست

طرز تهیه قهوه سرد

به راحتی می‌توانید قهوه سرد را در منزل تهیه کنید.

  1. ابتدا دانه های قهوه بو داده کامل را به صورت درشت آسیاب کنید.
  2. 8 اونس (226 گرم) پودر را به یک شیشه بزرگ اضافه کنید و به آرامی 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب را به آن اضافه کنید.
  3. درب شیشه را بپوشانید و بگذارید قهوه به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال بماند.
  4. پارچه پنیر را در یک صافی مشبک قرار دهید و قهوه خیس شده را از طریق آن در ظرف دیگری بریزید.
  5. مواد جامد جمع شده روی پارچه پنیر را دور بیندازید یا آنها را برای استفاده های خلاقانه دیگر ذخیره کنید. مایعی که باقی می‌ماند، کنسانتره قهوه سرد دم شما است.

درب شیشه را با درب محکم بپوشانید و کنسانتره خود را تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

وقتی آماده نوشیدن آن هستید، 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) آب سرد را به 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) کنسانتره قهوه دم کرده سرد اضافه کنید. این را روی یخ بریزید و در صورت تمایل خامه را اضافه کنید.

بهترین دانه قهوه برای قهوه سرد

کیفیت دم کرده سرد شما مستقیما تحت تأثیر نوع دانه‌های قهوه ای است که انتخاب می‌کنید! از آنجایی که این نوشیدنی اسیدیته کمتری دارد، طعم خود قهوه بیشتر از قهوه معمولی است. این بدان معناست که اگر از قهوه بی کیفیت استفاده می‌کنید، واقعا طعم نت‌های بد را خواهید چشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از قهوه با کیفیت بالا استفاده کنید. 

 

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید