قهوه فلت وایت چیست؟

قهوه فلت وایت چیست؟

لاته، اسپرسو، کاپوچینو همه اینها کلمات آشنا و شاید حتی آرامش بخش هستند. این اسامی تصاویری از کافی‌شاپ های مدرن را تداعی می‌کنند. کافه به معنی مکالمات راحت با دوستان بوده و واضح است که این کلمات چه معنایی دارند: همه ما می‌توانیم چشمان خود را ببندیم و دقیقا هر کلمه‌ای را تجسم کنیم.

حالا چشمان خود را ببندید و یک فلت وایت را تصویر کنید. چه میبینید؟

قهوه فلت وایت چیست؟

قهوه فلت وایت یک نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو است که با شیر و کف شیر همراه است. فلت وایت که در کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در اندازه بزرگ سرو می‌شود، معمولا غیر سنتی تلقی می‌شود، زیرا اندازه آن گاهی اوقات می‌تواند حدود ۱۰ اونس باشد. در اینجا، نسبت سنتی قهوه به شیر به شدت تغییر می‌کند که غنای نوشیدنی را رقیق می‌کند.

اسپرسو باید به عنوان غلظت بالاتری از نوشیدنی کلی وجود داشته باشد، بنابراین طعم قهوه بیش از شیر برجسته است. باریستاها همچنین باید فقط یک لایه نازک فوم را روی یک فلت وایت اضافه کنند تا از هرگونه حواس پرتی به دلیل بافت های مختلف جلوگیری شود.

هنری که در تولید یک اسپرسوی عالی انجام می‌شود، اغلب می‌تواند به دلیل تمرکز روی شیر قرار نگیرد. کلید موفقیت یک قهوه فلت وایت در توانایی ایجاد همزمان میکروفوم باکیفیت و یک شات اسپرسوی خوب متعادل است.

در طول سال ها، تعریف لاته یا کاپوچینو در اکثر موارد پذیرفته شده است. این نوشیدنی‌ها ممکن است کمی با زمان تغییر کنند. فلت وایت نسبتا جدید است، بنابراین قابل درک است که در ابتدا ممکن است در مورد اینکه دقیقا چه چیزی را شامل می‌شود، سردرگمی وجود داشته باشد.

 

 

قهوه فلت وایت چیست

میکروفوم چیست؟

کلمه میکرو فوم نوع خاصی از شیر کف کرده را توصیف می‌کند که بسیار ابریشمی است اما کف خالص به حساب نمی آید و حباب های بزرگتری دارد و روی آن قرار می‌گیرد. میکروفوم لایه‌ای است که درست در بالای نوشیدنی قرار می‌گیرد. از نظر فنی، نازل بخار، هوا را به شیر وارد کرده و این همان چیزی است که باعث ایجاد حباب در شیر می‌شود.

تاریخچه و نظریه‌ها در مورد فلت وایت

فلت وایت برای اولین بار در دهه 1980 در استرالیا اختراع شد. یا احتمالا در نیوزلند در دهه 1980. منشاء آن مورد بحث است، اما تا چند سال پیش که شایعات مربوط به این نوشیدنی نیمه افسانه‌ای در دنیای قهوه تخصصی ایالات متحده منتشر شد.

فلت وایت یک نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی با ریختن میکروفوم (شیر بخارپز متشکل از حباب های کوچک و ظریف با قوام براق یا مخملی) روی یک شات اسپرسو تهیه می شود.

وب سایت قهوه Sprudge، در مقاله جامع و بسیار عالی خود  در مورد این موضوع، می گوید: “Antipodean Flat White یک نوشیدنی کوچک در یک فنجان کاپوچینو با دو شات اسپرسو و کمی فوم است.”

جیمز هافمن، نویسنده و یکی از بنیانگذاران Square Mile Coffee،  آن را  “در اصل یک لاته کوچک و قوی” می‌نامد.

من فکر می‌کنم کاملا واضح است که هیچکس نمی‌تواند واقعا در مورد چیستی یک فنجان فلت وایت توافق کند.

به نظر می‌رسد اتفاق نظر این است که این اسپرسو و کف شیر با نسبت های مختلف است، اما به طور کلی کوچکتر از لاته و با شیر کمتر غلیظ تر از کاپوچینو است.

با توجه به جوان بودن نسبی صنعت قهوه تخصصی در شکل کنونی آن، تعاریف زیادی برای نوشیدنی ها (و همچنین سطوح برشته کردن و روش های منبع یابی) هنوز در حال کار است. این تا حدودی سردرگمی پیرامون فلت وایت را توضیح می‌دهد.

 

 

قهوه فلت وایت چیست

فلت وایت در مقابل لاته و کاپوچینو

اگرچه فلت وایت، لاته و کاپوچینو همگی بر پایه شیر هستند، اما وقتی درست تهیه و سرو شوند نوشیدنی‌های بسیار متفاوتی هستند. هر سه با دو شات اسپرسو سنتی ترکیب می‌شوند، که اکنون می‌بینیم که اندازه آن از 30 تا 60 میلی‌لیتر است.

اندازه یک اسپرسو اغلب تغییر می‌کند. این ممکن است بر اساس کشور یا منطقه باشد، اما می‌تواند به ترجیحات کافی شاپ (یا باریستا) در دستور تهیه درجه روست یا اسپرسو باشد.

با کنار گذاشتن اسپرسو، بیایید با نگاهی به ترکیب لاته، یکی از رایج ترین نوشیدنی هایی که در کافه ها سرو می‌شود، شروع کنیم. لاته به طور کلی شیری است، هم از نظر طعم و هم از نظر نسبت قهوه به شیر. تغییرات در اندازه رایج است، اما در کافی شاپ های تخصصی، محدوده 8 تا 12 اونس را اغلب به عنوان یک اندازه “عادی” می‌بینیم. به طور کلی، نسبت یک لاته سنتی به نسبت 1:4:1 است (1 قسمت اسپرسو به 4 قسمت شیر ​​به 1 قسمت فوم). اندازه نوشیدنی و عمق فوم ممکن است متفاوت باشد، دوباره بر اساس سبک و ترجیحات یک فروشگاه خاص یا باریستا، اما معمولا فوم بین 0.5 تا 1 سانتی متر در فنجان قرار می‌گیرد. عمق کف و اندازه اسپرسو به طور کلی با اندازه نوشیدنی تغییر نمی‌کند.

با حرکت به سمت کاپوچینو، تفاوت قابل توجهی در ترکیب مشاهده می‌کنیم. باز هم، دستور العمل ها با توجه به عواملی که در بالا توضیح داده شد متفاوت است، اما کاپوچینوی سنتی دارای یک لایه فوم بسیار ضخیم است (در حدود 1 سانتی متر در فنجان). اندازه کلی یک واریانس کلیدی است که در کاپوچینو مشاهده می‌شود، اما اکنون کاهش ضخامت کف نیز رایج است. این معمولا برای اینکه باریستاها بتوانند لاته آرت بریزند انجام می‌شود. گاهی اوقات نیز کاپوچینو با شکلات یا دارچین ارائه می‌شود تا با طیف وسیع تری از سلایق مطابقت داشته باشد.

فوم عمیق تر در کاپوچینو چیز جالبی است، زیرا تقریبا مایع قهوه را در زیر آن پنهان می‌کند. نوشیدنی مایع زیر فوم می‌تواند از نظر طعم قهوه قوی باشد. رنگ فلت وایت از نسبت بسیار کمتری از اسپرسو به شیر استفاده می‌کند، بنابراین طعم اسپرسو در قهوه بسیار بیشتر است. شیر همچنین در سراسر نوشیدنی به طور یکنواخت تر مخلوط می‌شود بنابراین ترکیب اسپرسو و شیر در کل نوشیدنی سازگارتر است.

 

 

قهوه فلت وایت چیست

 

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید