قهوه فوری چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه فوری چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

بسیاری از مردم اصرار دارند که قهوه فوری واقعی نیست، اما اینطور نیست. علیرغم آنچه ممکن است در مورد آن فکر کنید، تقریبا 50 درصد از قهوه جهان به قهوه فوری تبدیل می‌شود.

قهوه فوری با خشک کردن انجمادی و اسپری خشک کردن عصاره غلیظ دانه های قهوه بو داده تهیه می‌شود. پس از دم کردن، آب با تبخیر از عصاره خارج شده و منجمد می‌شود تا دانه های خشک یا پودر ایجاد شود. این گرانول ها در دمای اتاق به حالت جامد تبدیل شده و با آب جوش ترکیب و حل می‌شوند.

 

قهوه فوری چیست و چگونه تهیه می‌شود

قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری نوعی قهوه است که از عصاره قهوه خشک تهیه می‌شود. مشابه نحوه دم کردن قهوه معمولی، عصاره آن با دم کردن دانه های آسیاب شده قهوه تهیه می شود، اگرچه غلیظ تر است.

پس از دم کردن، آب از عصاره خارج می‌شود تا قطعات خشک یا پودری به دست آید که هر دو با اضافه شدن به آب حل می‌شوند.

دو روش اصلی برای تهیه  وجود دارد:

  • خشک کردن با اسپری عصاره قهوه در هوای گرم اسپری می‌شود که به سرعت قطرات را خشک می‌کند و آنها را به پودر ریز یا قطعات کوچک تبدیل می‌نماید.
  • یخ خشک کردن. عصاره قهوه منجمد شده و به قطعات کوچک بریده شده و سپس در دمای پایین در شرایط خلاء خشک می‌شود.

هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می‌کنند.

رایج ترین روش برای تهیه قهوه فوری اضافه کردن یک قاشق چای خوری پودر به یک فنجان آب داغ است. غلظت قهوه را به راحتی می‌توان با افزودن پودر کم و بیش به فنجان تنظیم کرد.

 

قهوه فوری چیست و چگونه تهیه می‌شود

قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مدرن است. اعتقاد بر این است که محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن مسئول بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با آن است. مانند قهوه معمولی، این نوع قهوه حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قوی است.

طبق یک مطالعه، قهوه فوری ممکن است حاوی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان های خاص نسبت به سایر نوشیدین‌ها باشد، به دلیل نحوه پردازش آن.

علاوه بر این، یک فنجان استاندارد قهوه فوری حاوی تنها 7 کالری و مقادیر کمی پتاسیم، منیزیم و نیاسین (ویتامین B3) است.

 

قهوه فوری و کافئین

کافئین پرمصرف ترین محرک در جهان است و قهوه بزرگترین منبع غذایی آن است. با این حال، این قهوه به طور کلی حاوی کافئین کمی کمتر از قهوه معمولی است.

یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر، ممکن است حاوی 30 تا 90 میلی گرم کافئین باشد، در حالی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی 70 تا 140 میلی گرم است. از آنجایی که حساسیت به کافئین در افراد مختلف متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای کسانی باشد که نیاز به کاهش مصرف کافئین دارند. قهوه فوری به صورت بدون کافئین نیز موجود است که حاوی کافئین کمتری نیز می‌باشد.

کافئین بیش از حد ممکن است باعث اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرزش و ضربان قلب سریع شود.

 

مزایای قهوه فوری

از مزایای قهوه فوری می‌توان به سرعت آماده‌سازی (قهوه فوری در آب داغ حل می‌شود)، وزن و حجم کمتر در نسبت به دانه‌ها یا قهوه آسیاب شده (برای تهیه همان مقدار نوشیدنی)، و ماندگاری طولانی اشاره کرد، اگرچه قهوه‌ی فوری می‌تواند فاسد شود. خشک نگه داشته شدن قهوه فوری همچنین پاکسازی را کاهش می‌دهد زیرا تفاله قهوه وجود ندارد و نسبت به سایر روش های آماده سازی اثر محیطی کمتری دارد.

 

قهوه فوری چیست و چگونه تهیه می‌شود

قهوه فوری چگونه درست می شود؟

تولید قهوه فوری یا از طریق فرآیند خشک کردن اسپری یا فرآیند خشک کردن انجمادی انجام می‌شود. خشک کردن با اسپری فرآیندی است که در آن کنسانتره قهوه مایع به صورت یک غبار ریز در هوای گرم تقریبا 480 درجه فارنهایت اسپری می‌شود. هنگامی که قهوه به زمین برخورد می‌کند، به کریستال های کوچک تبدیل می‌شود، زیرا آب تبخیر می‌شود.

خشک کردن انجمادی کمی بیشتر دخیل است. قهوه به شکل عصاره ای پخته شده و سپس با دمای تقریبی 20 درجه فارنهایت سرد می‌شود تا اینکه اساسا به صورت عصاره قهوه درآید. سپس مخلوط با استفاده از یک تسمه، درام یا سینی در دمای -40 درجه فارنهایت سرد می‌شود. این باعث شده که ورقه‌هایی از قهوه منجمد تشکیل شود که سپس به دانه‌هایی تجزیه می‌شوند و به خلاء خشک‌کن فرستاده شده که در آنجا یخ تبخیر می‌شود و دانه‌هایی از قهوه فوری باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید