قهوه و سرطان؛ آنچه تحقیقات نشان می‌دهد

قهوه و سرطان؛ آنچه تحقیقات نشان می‌دهد

برای بسیاری، تنها راه شروع روز با یک فنجان قهوه داغ و بخار پز است. چه آن را جاوا، جو یا جیترجویس بنامید، چه آن را سیاه یا با خامه و شکر مصرف کنید، افراد در سراسر دنیا بیشتر از همیشه آن را می‌نوشند.

نظرسنجی انجمن ملی قهوه که در ماه مارس منتشر شد نشان داد 64 درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک فنجان قهوه در روز می‌نوشند. یک فنجان قهوه دم کرده خانگی ممکن است حداقل 95 میلی‌گرم کافئین داشته باشد که برای بیشتر افراد برای شروع روز کافی است. برای کسانی که ممکن است به دنبال یک تکان صبحگاهی قوی تر باشند، طبق گفته مرکز علوم در منافع عمومی، یک نوشیدنی 20 اونسی از یک قهوه خانه محبوب می‌تواند بیش از 475 میلی‌گرم کافئین داشته باشد.

قهوه و سرطان در طول سالیان گذشته رابطه سختی با هم داشته اند. زمانی قهوه به‌طور بی‌احتیاطی به‌عنوان درمان سرطان معرفی شد و بعدا سرطان‌زا اعلام شد. امروزه، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند. بنابراین، افسانه ها و واقعیت ها در مورد قهوه و سرطان چیست؟

محققان چندین دهه است که در حال بررسی ارتباط بین قهوه و سرطان هستند. اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که آنها نمی‌دانند. در سال 2016، یک پنل تخصصی که توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) – بازوی سازمان بهداشت جهانی که مسئول ارزیابی اینکه آیا مواد خاصی باعث ایجاد سرطان می‌شوند یا خیر – تشکیل شده بود، بر اساس شواهد فعلی نتوانست به این نتیجه برسد که نوشیدن آن سرطان زا است.

بنابراین، کسانی که این نوشیدنی را می‌نوشند چه چیزی باید بدانند؟ محققین انجمن سرطان آمریکا، سوزان گپستور، دکترا، و مارجوری مک‌کالو، ScD، بینش‌هایی را در مورد اینکه چه مطالعاتی تا به امروز واقعا در مورد قهوه و سرطان نشان می‌دهد، ارائه می‌دهند و درباره تحقیقات دیگری که هنوز مورد نیاز است بحث می‌کنند.

آیا قهوه می تواند باعث سرطان شود، آن را درمان یا از آن پیشگیری کند

آیا قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟

دکتر آنتونی پر، رئیس بخش پزشکی در مراکز درمان سرطان آمریکا و متخصص داخلی در بیمارستان فیلادلفیا ، می‌گوید: «هیچ مدرک واضحی مبنی بر ارتباط مصرف قهوه و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. در واقع، سازمان جهانی بهداشت (WHO) قهوه را از فهرست مواد سرطان زا خود در سال 2016 حذف کرد. WHO بیش از 25 سال پیش قهوه را به فهرست عوامل خطر اضافه کرد، اما پس از مطالعات جدیدتر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان قهوه به دست نیامد.

یک مطالعه منتشر شد دکتر پر می گوید: در سال 2017 نشان داد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان کبد و سرطان های سر و گردن را کاهش دهد. احتمالا تعدادی از عوامل ممکن است به کاهش خطر کمک کنند.» نتیجه نهایی این است که هیچ شواهد قاطعانه‌ای مبنی بر اینکه قهوه می‌تواند باعث ایجاد یا پیشگیری از سرطان شود وجود ندارد.

 

 تحقیقات در مورد ارتباط قهوه و سرطان چه چیزی را نشان می‌دهد؟

مطالعات متعدد نشان داده است که نوشیدن قهوه با خطر کمتر مرگ ناشی از همه علل مرگ مرتبط است. با این حال، ارتباط با سرطان به طور کلی یا با انواع خاصی از سرطان نامشخص است. در سال 2016، یک گروه کاری متخصص که برای برنامه مونوگرافی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان تشکیل شد، بدنه تحقیقات انسانی و آزمایشگاهی جهان را در مورد نوشیدن قهوه و خطر ابتلا به سرطان بررسی کرد و آنها دریافتند که شواهد سرطان‌زایی نوشیدن قهوه «غیرقابل طبقه‌بندی» است.

آنها همچنین دریافتند که نوشیدن قهوه دلیل سرطان سینه، لوزالمعده و پروستات زنانه نیست، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر رحم و کبد را کاهش دهد. شواهد برای سایر انواع سرطان ناکافی ارزیابی شد. دلایل عدم وجود شواهد قانع کننده شامل نتایج متناقض در مطالعات و مسائل مربوط به کیفیت داده ها بود.

علاوه بر این، از آنجایی که افرادی که سیگار می‌کشند تمایل به نوشیدن این نوشیدنی دارند، توضیح کامل مصرف تنباکو در مطالعات قهوه و سرطان‌های شدید مرتبط با تنباکو دشوار است. این مسائل را می‌توان با بررسی خطر در افرادی که سیگار نمی کشند، یا با تعدیل آماری دقیق برای سیگار کشیدن برطرف کرد. به عنوان مثال، تحقیقات اولیه نشان داد که قهوه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد، اما بعدا مشخص شد که عامل اصلی آن سیگار است.

 

آیا قهوه می تواند باعث سرطان شود، آن را درمان یا از آن پیشگیری کند

 آیا قهوه با خطر کمتر سرطان مرتبط است چه می‌شود؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش می‌دهد، از جمله سرطان سر و گردن، کولورکتال، سینه و کبد، اگرچه اثرات مفید بالقوه قهوه به طور کامل شناخته نشده است. صدها ترکیب فعال بیولوژیکی از جمله کافئین، فلاونوئیدها، لیگنان ها و سایر پلی فنول ها در قهوه بوداده یافت می‌شوند.

این و سایر ترکیبات قهوه باعث افزایش مصرف انرژی، مهار آسیب سلولی، تنظیم ژن‌های دخیل در ترمیم DNA، خواص ضد التهابی و/یا مهار متاستاز و سایر فعالیت‌ها می‌شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف قهوه با خطر کمتر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط است که با خطرات بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ، کبد، سینه و آندومتر و/یا مرگ و میر مرتبط است.

 

آکریل آمید چیست و در مورد ارتباط آن با سرطان چه می‌دانیم؟

قهوه می‌تواند حاوی آکریل آمید باشد، یک ماده شیمیایی که در فرآیندهای صنعتی خاص نیز استفاده می‌شود و از دهه 1950 به صورت تجاری در دسترس بوده است. علاوه بر قهوه، آکریل آمید در سیب زمینی سرخ کرده (سرخ کردن باعث تشکیل آکریل آمید می شود)، نان برشته شده، غذاهای میان وعده، مانند چیپس سیب زمینی و چوب شور، کراکر، بیسکویت، کلوچه و غلات، و در محصولات تنباکو نیز یافت می شود.

آکریل آمید توسط IARC به عنوان یک “سرطان زا احتمالی” طبقه بندی می‌شود که اساسا بر اساس آزمایش های سمیت ژنتیکی در حیوانات است. در سال 2002، دانشمندان سوئدی دریافتند که آکریل آمید می‌تواند از آسپاراژین (یک اسید آمینه) و شکر در طول پخت و پز با حرارت بالا تشکیل شود. این کشف منجر به تشدید تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف آکریل آمید از رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان در انسان شد.

 

آیا قهوه می تواند باعث سرطان شود، آن را درمان یا از آن پیشگیری کند

آیا مردم باید نگران نوشیدن آن باشند؟

به طور کلی، به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه فوایدی برای سلامتی دارد، اما خطرات آن همچنان نامشخص است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با نوشیدن قهوه، قرار گرفتن در معرض آکریل آمید و خطر سرطان مورد نیاز است.

صرف نظر از در نظر گرفتن رویکردهای رفتاری برای کاهش خطر سرطان، باید به خاطر داشت که پیشگیری از شروع سیگار کشیدن و بهبود ترک سیگارنرخ همچنان مهم ترین راه برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. پس از سیگار کشیدن، ما همچنین می‌دانیم که برخی از عادات سبک زندگی سالم می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را به حداقل برساند: این عادات شامل محدود کردن مصرف الکل، حفظ وزن بدن سالم در طول بزرگسالی، فعالیت بدنی و مصرف یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی است.

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید