قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا؛ کدام بهتر است؟

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا؛ کدام بهتر است؟

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا – برای اینکه خود را یک طرفدار قهوه بدانید، لازم نیست یک باریستای حرفه‌ای باشید. شما چیزهای زیادی در مورد قهوه، فرآوری، طعم‌ها و روش‌های سرو کردن آن تحقیق کرده‌اید. با این حال، در مورد دانه‌های قهوه از خود می‌پرسید: بین قهوه کلمبیایی و قهوه عربیکا کدام بهتر است؟

هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام نوع قهوه بهتر است وجود ندارد زیرا ترجیحات شخصی یک عامل تعیین کننده مهم است. با این حال، اکثر افرادی که علاقه زیادی به قهوه دارند موافق هستند که قهوه کلمبیایی در مقایسه با عربیکا کمی بهتر است.

قهوه کلمبیا چقدر با قهوه عربیکا متفاوت است؟

برای این سوال، من فقط یک پاسخ دارم: پرسش معقول و دانش پیشینه عالی! اگرچه قهوه کلمبیایی و قهوه عربیکا ممکن است انواع مختلفی از قهوه به نظر برسد، اما از نظر فنی یکسان هستند.

اگرچه قهوه کلمبیایی از نظر فنی در یک گونه است، اما در واقع تفاوت های حیاتی با عربیکا دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. تفاوت ها به اندازه ای زیاد است که بتوان این دو را به عنوان انواع مختلف قهوه دسته‌بندی کرد.

قهوه عربیکا یک اصطلاح برای تمام دانه های عربیکا است که در تمام گوشه های جهان رشد می‌کنند. در همین حال، قهوه کلمبیا به قهوه عربیکا گفته می‌شود که منحصرا در کلمبیا رشد می‌کند.

آیا قهوه کلمبیایی بهتر از عربیکا است یا برعکس؟

در این بخش از مقاله جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. بسیاری از ویژگی‌ها مشخص می‌کنند که کدام یک «بهتر» است. بسیاری از قهوه خورها، قهوه کلمبیایی را به عنوان پسر عموی سبک تر و تمیزتر قهوه عربیکا از نظر طعم می‌دانند.

این به این معنی است که بهتر است؟ خیر. با این حال، بیشتر طرفداران قهوه و باریستاها، طعم قهوه کلمبیایی را برتر از قهوه عربیکا معمولی شما می‌دانند.

این خانواده از دانه‌های قهوه با وجود برچسب‌های قیمتی بالا و اجماع ترجیح نسبت به قهوه کلمبیایی، با وجود تسلط عربیکا در بازار قهوه، همیشه بهترین دانه قهوه در نظر گرفته شده است.

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا: کدام بهتر است؟

آشنایی با قهوه عربیکا

امروزه قهوه عربیکا شهرت جهانی دارد زیرا در حال حاضر بیش از 60 درصد از کل تولید دانه قهوه در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. این نام از ریشه آن گرفته شده است، جایی که در اتیوپی سرچشمه می‌گیرد، جایی که با چربی به عنوان محرک های قبیله اورومو مخلوط می‌شد.

خیلی بعدتر، زمانی که به عربستان رسیدند، دانشمندان عرب ابتدا آنها را دم کردند تا زمان کارشان طولانی شود. در نهایت، نام دانه قهوه عربیکا از این نام گرفته شد.

بیشتر گیاهان قهوه عربیکا بلند هستند و در طبیعت به 9 تا 12 متر و از نظر تجاری به 2 تا 5 متر می‌رسند. آنها با دست چیده می‌شوند، زیرا دستگاه ها دانه های قهوه را در مقایسه با همتایان انسانی خود هدر می‌دهند.

این امر صادرات و برداشت دانه های قهوه عربیکا را به شدت متکی به نیروی کار انسانی کرده است. نه تنها این، گیاهان قهوه عربیکا پنج تا هفت سال طول می‌کشد تا بتوانند دانه‌های قهوه تولید کنند.

امروزه قهوه عربیکا بسیار مورد توجه است، به خصوص در مقایسه با انواع دیگر مانند روبوستا، زیرا دومی معمولا با سختی و استحکام مرتبط است.

در عین حال، عربیکا معمولا با شکلات، آجیل و نت‌های کاراملی همراه است. علاوه بر این، عربیکای سرد دم شده برای ایجاد این طعم ها در سطوح بالاتر شناخته شده است.

بیشتر قهوه عربیکا در ارتفاعات و آب و هوای نیمه گرمسیری در دمای بین 15 تا 24 درجه سانتی گراد (59 درجه فارنهایت و 75 درجه فارنهایت) کشت می‌شود.

آنها عمدتا در آمریکای جنوبی و مرکزی، در کشورهایی مانند کاستاریکا، مکزیک، گواتمالا، اکوادور، برزیل و کلمبیا رشد می‌کنند. علاوه بر این، برخی از مزارع از اتیوپی، هند و رواندا هستند. با رشد عربیکا در نقاط مختلف جهان، اغلب چالش برانگیز است که یک پاسخ “یک اندازه متناسب با همه” به طعم عربیکا بدهید. بنابراین، پاسخ های مبهم معمولا با قهوه عربیکا همراه است.

در حالی که برخی این را چیزی منفی می‌دانند، اکثر طرفداران قهوه بر این واقعیت وسواس دارند که دانه‌های قهوه عربیکا می‌توانند تفاوت‌های طعمی ظریفی داشته باشند، به خصوص وقتی دانه‌های قهوه عربیکا را از منطقه‌ای به منطقه دیگر مقایسه می‌کنند.

 

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا: کدام بهتر است؟

آشنایی با قهوه کلمبیایی

ممکن است بسته هایی را دیده باشید که به شما درباره قهوه 100 درصد کلمبیایی می‌گوید. با این حال، چرا قهوه کلمبیایی مهم است؟ چگونه متفاوت است؟

برای شروع، قهوه کلمبیایی انواع دانه های قهوه عربیکا است که منحصرا در کلمبیا رشد می‌کند. بسیاری از مردم منشأ طعم‌های متمایز قهوه کلمبیایی را نمی‌دانند، زیرا کمتر به ژنتیک دانه‌ها و بیشتر در مورد پردازش آن مربوط می‌شود.

برخلاف بسیاری از قهوه‌ها، قهوه کلمبیایی در طول فرآیند آماده‌سازی شسته می‌شود، بنابراین نام‌های «آربیکا شسته» یا «واریته عربیکا شسته» داده می‌شود.

برای اطمینان از اینکه آنچه می‌نوشید 100 درصد قهوه کلمبیایی اصیل است، اطمینان حاصل کنید که قهوه ای که دریافت می کنید علامت “100% کلمبیا قهوه” روی آن باشد.

 

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا: کدام بهتر است؟

قهوه کلمبیایی در مقابل عربیکا

ما بحث کرده‌ایم که قهوه عربیکا و قهوه کلمبیا تفاوت هایی دارند. این بخش از مقاله بیشتر به تفاوت‌های آنها، از روش‌های تولید تا محتوای کافئین می‌پردازد.

محل تولید

محل تولید اساسا یکی از مهم ترین خطوط تفاوت قهوه کلمبیایی و قهوه عربیکا است. در حالی که تمام قهوه های کلمبیایی عربیکا هستند، تمام قهوه های عربیکا کلمبیایی نیستند، عمدتا به این دلیل که به طور کامل در کلمبیا رشد نمی‌کنند.

عربیکا را می‌توان در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و آفریقا یافت. قهوه ای که بیشتر به نوشیدن آن عادت دارید، احتمالا از یک مزرعه قهوه در جایی در قاره آمریکا، به ویژه آمریکای جنوبی است.

قهوه عربیکا آفریقایی در مقایسه با طعم های آجیلی و شکلاتی آمریکای جنوبی عمدتا با نت های چای مانند آن مرتبط است. این تمایز نت‌های طعم یکی از دلایلی است که قهوه عربیکا از آفریقا اغلب مورد علاقه نیست.

در مورد قهوه کلمبیایی، بیشتر اوقات در کلمبیا تولید می‌شود که به دلیل تولید قهوه خود به نام منطقه Huila شناخته می‌شود. در سال 2016، فقط در منطقه هویلا، 2.6 میلیون کیسه 60 کیلویی تولید شد که 18 درصد از قهوه این کشور را تشکیل می‌داد. این منطقه منحصر به فرد است، نه تنها با مقدار قهوه تولید شده، بلکه به دلیل کیفیت عالی قهوه تولید شده در جهان شهرت دارد.

پردازش

اگرچه ممکن است به راحتی بتوان خاک و آب و هوای کلمبیا را به عنوان عوامل اصلی در ایجاد طعم نفیس و مطلوب قهوه کلمبیایی نسبت داد، اما تفاوت واقعی در زمان برداشت و پردازش قهوه است.

قبلا صحبت کردیم که قهوه کلمبیایی «آربیکای شسته شده» است. این به این دلیل است که اکثر انواع قهوه غیرکلمبیایی، از جمله عربیکا، گیلاس قهوه (میوه قهوه) را در آفتاب خشک می‌کنند. با این حال، وقتی صحبت از قهوه کلمبیایی می‌شود، پس از فرآوری، آنها را می‌شویند.

بنابراین ممکن است سوال شود: دقیقا چگونه شستشو کیفیت قهوه را افزایش می‌دهد؟ به گفته کارشناسان، شستن قهوه کلمبیایی به دانه‌های قهوه کمک می‌کند تا عطر و طعم روشنی را که معمولا به انواع دانه‌های قهوه نسبت داده می‌شود، ایجاد کند.

بنابراین با «فرآوری مرطوب»، دانه‌های قهوه پردازش شده با روش‌های «فرآوری خشک» در مقایسه با رنگ طعم کلی کم‌رنگ می‌شوند. با این حال، فرآوری مرطوب نیز به بازده کار بیشتر، آب زیاد، کارگران متخصص نیاز دارد و بنابراین شاهد قیمت های بالاتر هستیم.

قیمت

بنابراین، اگر قهوه عربیکا نسبت به قهوه کلمبیایی «کم‌تر» است، چرا همه کافه‌های دیگر از جمله استارباکس از آن استفاده می‌کنند؟

اول از همه، قهوه کلمبیایی حتی در مقایسه با قهوه عربیکا گران است. این قیمت گذاری دقیق به این معنی است که قهوه کلمبیایی به طور کلی زمانی که برای کافه هایی استفاده می‌شود که قهوه تجاری با قیمت رقابتی دارند، قابل دوام نیست.

دلیل قیمت قهوه کلمبیایی این است که مانند عربیکا نسبت به آب و هوا و دما حساس است. با این حال، برخلاف عربیکا، تولید قهوه کلمبیا بسیار کمتر است، و همچنین در هنگام تولید، فرآیندهای بیشتری را در خود جای می دهد.

روش های آماده سازی

از آنجا که قهوه کلمبیایی و قهوه عربیکا در قلب آنها تفاوت چندانی با هم ندارند، به این معنی نیست که روش های تهیه آنها یکسان است.

هم قهوه کلمبیایی و هم قهوه عربیکا برای دم کردن سرد و دستگاه‌های اسپرسوساز مناسب هستند.

با این حال، از آنجایی که عربیکا در مقایسه با قهوه کلمبیایی بسیار قوی تر است، طعم آن ممکن است بسیار متفاوت باشد و حتی زمانی که با استفاده از روش های مشابه قهوه کلمبیایی دم می‌شود، طعم آن بسیار متفاوت باشد. این واقعیت نشان می‌دهد که برای تولید قهوه تلخ کمتر، باید غلظت قهوه عربیکا را در مقایسه با قهوه کلمبیا کاهش داد.

یکی دیگر از مواردی که قهوه عربیکا به آن معروف است این است که پس از دم کردن، باید در سریع ترین زمان ممکن (کمتر از 30 دقیقه) مصرف شود. این عجله برای زمان به این دلیل است که قهوه عربیکا هر چه بیشتر خنک شود تلخ می‌شود.

البته این واقعیت به این معنا نیست که قهوه کلمبیایی را می‌توان در سرما کنار گذاشت، زیرا هر چه بیشتر خنک شود، تلخ می‌شود. با این حال، برخلاف عربیکا، قهوه کلمبیایی قبل از اینکه به طرز طاقت فرسایی تلخ شود، دوره وسیع تری دارد. این زمان وسیع‌تر محصول طعم کمتر تلخ، سبک‌تر و روشن‌تر قهوه کلمبیایی است.

این ویژگی قهوه کلمبیایی آن را به یک دانه عالی برای اسپرسو تبدیل می‌کند، زیرا می‌توان آن را دم کرده و غلیظ کرد بدون اینکه خیلی تلخ شود. این بدان معناست که اگر طرفدار زیاد تلخی نیستید اما همچنان دوست دارید آن ضربه قوی را از قهوه بگیرید، قهوه کلمبیایی برای شما مناسب است.

کلمبیایی‌ها قهوه کلمبیایی را مستقیما بدون دم کردن قهوه مصرف می‌کنند.

با این حال، از آنجایی که برخی از دانه‌های قهوه کلمبیایی برای صادرات مورد تایید نیستند، کشاورزان و مردم محلی قهوه کلمبیایی با تهیه قهوه کلمبیایی از طریق روشی بسیار یادآور قهوه فوری، به این معجون تن می‌دهند. برای مصرف قهوه مذکور یا مستقیما آنها را می‌جوشانند.

در مورد قهوه عربیکا، دانه‌های عربیکا فرآوری‌شده خشک به‌ویژه در روش‌های دم‌آوری سنتی بهینه هستند. روش های سنتی اغلب قهوه غلیظ و قوی ایجاد می‌کنند.

می‌توانید از قهوه عربیکا و کلمبیا برای سایر روش‌های استاندارد مانند فرنچ پرس، موکاپات، دم‌کردن سرد، Chemex و روش قطره‌ای استفاده کنید.

طعم

قهوه کلمبیایی در مقایسه با قهوه عربیکا طعمی سبک تر و روشن تر دارد. این محصول از روش پردازش مرطوب است که طعم قهوه کلمبیایی را به شدت مورد علاقه باریستاها و طرفداران قهوه قرار می‌دهد. این موجب می‌شود تا قهوه ای قوی تر و تلخ تر داشته باشید.

از سوی دیگر، اگرچه عربیکا از قهوه کلمبیایی قابل توجه‌تر است، اما نرم، خامه‌ای است و نت‌های شکلات و آجیل را دارد. فقط به این دلیل که قهوه کلمبیایی بهتر است به این معنی نیست که عربیکا ذاتا ناقص است. کاملا برعکس.

قهوه عربیکا یک نوع قهوه با استاندارد طلایی است و پرفروش‌ترین نوع قهوه در سراسر جهان است.

محتوای کافئین

همانطور که در این مرحله می‌دانیم، قهوه کلمبیایی و قهوه عربیکا از نظر ژنتیکی بسیار شبیه هستند. بنابراین، نه تنها در طعم تا حدودی مشابه خود، بلکه با محتوای آن نیز منعکس می‌شود.

از آنجایی که آنها هسته اصلی هستند، هر دو تقریبا به همان میزان کافئین مصرف می‌کنند، علیرغم اینکه طعم قهوه کلمبیایی سبک تر و تلخ تر است.

در مقایسه با روبوستا، قهوه عربیکا و کلمبیا فقط نیمی از محتوای کافئین خود را دارند. با وجود این، عربیکا و کلمبیا در صدر جدول های مربوط به شکر هستند، زیرا هر دو دارای دو برابر قند روبوستا هستند در حالی که 60 درصد چربی بیشتری دارند.

 

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید