چرا شیر بادام در قهوه دلمه می‌شود؟

چرا شیر بادام در قهوه دلمه می‌شود؟

برای همه کسانی که قهوه می‌نوشند، ممکن است متوجه شده باشید که هنگام ریختن شیر بادام سرد در قهوه، اتفاق عجیبی می‌افتد. و این ممکن است باعث شده باشد که این سوال را بپرسید: آیا شیر بادام دلمه می‌شود؟

پاسخ این است که بله شیر بادام دلمه می‌شود. این در درجه اول به دلیل اسیدیته و حرارت بالای قهوه داغ است. این می‌تواند عمدتا برای افرادی که قهوه می‌نوشند به دلیل ترجیحات شخصی، عدم تحمل لاکتوز، شیر یا خامه غیر لبنی برای لاته خود ناامید کننده باشد.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که چرا شیر بادام دلمه می‌شود و در مورد آن چه باید کرد، ادامه مطلب را بخوانید!

آیا شیر بادام دلمه می شود؟ معضل عاشقان قهوه بدون لبنیات

چرا شیر بادام دلمه می‌شود؟

اساسا شیر بادام دلمه می‌شود، زیرا پروتئین‌های موجود در شیر بادام راحت‌تر از پروتئین‌های موجود در شیر لبنی جدا می‌شوند. این به این دلیل است که پروتئین موجود در شیر بادام (و بیشتر شیرهای گیاهی جایگزین لبنیات) با حرارت سریعتر از شیر لبنیات کامل جدا می‌شود. همانطور که گفته شد، شیر بادام به دلیل دو عامل اصلی داغ می‌شود: حرارت زیاد و اسیدیته بالا، این دو ویژگی قهوه سیاه تازه است.

وقتی شیر بادام با حرارت زیاد یک فنجان قهوه ترکیب می‌شود، اختلاف دما باعث می‌شود اتم‌های آن سریع‌تر و سخت‌تر بچرخند، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد، ساختار پروتئین از هم می‌پاشد و شیر شکل و ظاهر متفاوتی به خود می‌گیرد.

از سوی دیگر، شیر لبنی دارای ساختار پروتئینی بسیار پایدارتری حتی نسبت به شیر بادام با بهترین کیفیت است، بنابراین ساختار آن در حرارت بالا به سرعت تجزیه نمی‌شود.

اسیدیته دلیل بزرگ دیگری است که باعث می‌شود شیر بادام دلمه شود. و از آنجایی که قهوه دارای اسیدیته بالایی است، تقریبا همیشه وقتی شیر بادام در تماس با اسیدیته بالای قهوه قرار می‌گیرد، تجزیه می‌شود.

این همچنین به این معنی است که نوع برشته‌ای که استفاده می‌کنید بر میزان دلمه شدن شیر بادام تأثیر می‌گذارد. برای مثال، روست تیره‌تر معمولا حاوی اسید کمتری نسبت به روست روشن‌تر هستند.

 

آیا می‌توانید شیر بادام دلمه ای بنوشید؟

در حالی که شیر بادام دلمه ای ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما نوشیدن آن مشکلی ندارد. در این مثال، دلمه شدن شیر بی ضرر است. تنها زمانی مشکل ساز می‌شود که خود شیر نزدیک به تولید باکتری باشد. هنگامی که شیر لبنی شروع به تجزیه شدن کند، باکتری هایی را آزاد می‌کند که شروع به تولید اسید اضافی کرده و با نزدیک شدن به آن نقطه، ساختار آن راحت تر حل می‌شود.

از سوی دیگر، شیر بادام ساختار پروتئینی متفاوتی دارد، بنابراین وقتی بادام تجزیه می‌شود، به این دلیل نیست که بی کیفیت می‌شود، بلکه به این دلیل است که ساختار پروتئین ضعیف‌تر است.

 

آیا شیر بادام دلمه می شود؟ معضل عاشقان قهوه بدون لبنیات

چگونه از دلمه شدن شیر بادام جلوگیری کنیم

در حالی که شیر دلمه به طور مستقیم مضر نیست، اما هنوز هم بسیار بد به نظر می‌رسد. در نتیجه، اکثر مصرف کنندگان قهوه می‌خواهند راه هایی برای جلوگیری یا کاهش مقدار دلمه در قهوه شیر بادام خود بیابند.

اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از اینکه شیر بادام شما دلمه نمی‌شود، انجام دهید.

  1. دماها را متعادل کنید: با گرم کردن شیر بادام قبل از ریختن آن در قهوه و اجازه دادن به قهوه خنک، اختلاف دما در هنگام مخلوط کردن این دو بسیار کمتر خواهد بود. این بدان معنی است که ضربه کمتر خواهد بود، که به معنای جدایی کمتر بین شیر بادام گرم شده و قهوه است.
  2. شیر بادام را کم کم اضافه کنید: با مخلوط کردن تدریجی شیر بادام، دوباره این انتقال را کاهش می‌دهید. در نتیجه قهوه شیر بادام را کندتر می‌شکند.
  3. اسیدیته کمتر: همانطور که ممکن است تصور کنید، یک قدم بزرگ که می‌توانید بردارید این است که از قهوه کمتر اسیدی استفاده کنید. این بدان معناست که با قهوه روست سبک خود خداحافظی کنید زیرا اسیدیته بالایی دارد.
  4. مارک هایی بخرید که کمتر دلمه می‌شوند: برخی از مارک های شیر بادام کمتر دلمه می‌زند. این به این دلیل است که آنها به طور خاص برای مخلوط شدن در قهوه طراحی شده اند. ممکن است سعی کنید مارکی را که برای قهوه طراحی شده است، مانند شیر بادام درجه یک باریستا، خریداری کنید تا از انباشته شدن شیر بادام خود جلوگیری کنید.

 

اشتراک گذاری نوشته

دیدگاه خود را بنویسید